Nastavení cookies

Mimořádná výstava „Maserati v Národním technickém muzeu“

22.04.2014 10:01|ministerstvo

Národní technické muzeum za významného přispění společnosti Scuderia Praha připomíná sto let značky Maserati výstavou, která bude návštěvníkům muzea přístupná pouze ve dnech 22. dubna až 25. dubna 2014. 

Do světové historie automobilového sportu se významně zapsala italská automobilka Maserati ve 20. až 50. letech dvacátého století, kdy její vozy sbíraly vavříny i v nejvyšší kategorii automobilových závodů – v závodech Grand Prix, později označovaných jako závody formule 1. Od poloviny dvacátého století pak tuto automobilku proslavuje výroba luxusních vysokovýkonných cestovních vozů.


Firmu, zpočátku zaměřenou na opravy automobilů a výrobu zapalovacích svíček, založili v prosinci 1914 v Bologni bratři Alfieri, Ettore, Ernesto a Bindo Maserati. První závodní automobil Maserati vznikl až o dvanáct let později, v roce 1926. Měl označení Maserati Tipo 26, disponoval motorem přeplňovaným osmiválcovým jedenapůllitrovým kompresorem o výkonu 120 koní a na chladiči měl stylizovaný Neptunův trojzubec, který je znakem vozů Maserati dodnes. Nový vůz byl úspěšný již při svém prvním startu, Alfieri Maserati s ním v závodě Targa Florio 1926 vyhrál kategorii jedenapůllitrů.
V několika málo letech se závodní vozy Maserati zařadily mezi nejúspěšnější závodní automobily na tratích automobilových Velkých cen a své postavení si udržely až do druhé poloviny padesátých let. V roce 1957 vyhrál Juan Manuel Fangio s monopostem Maserati 250F titul mistra světa Formule 1. Po tomto úspěchu však automobilka svoji účast na závodech překvapivě ukončila a nadále se soustředila na výrobu cestovních automobilů.


V roce 1947 automobilka, přesídlená v roce 1940 z Bologni do Modeny, zahájila vedle stavby závodních vozů také malosériovou výrobu cestovních automobilů kategorie Grand Tourismo. Právě luxusní vysokovýkonné cestovní vozy se měly stát budoucností značky. V roce 1957 bylo na trh uvedeno čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT, které našlo zákazníky zejména na severoamerickém trhu a do roku 1964 bylo vyrobeno ve více než dvou tisících kusech. Stalo se základem nového úspěchu značky, úspěchu, který přetrvává.


Sto let značky Maserati připomíná Národní technické muzeum za zásadního přispění společnosti Scuderia Praha výstavou, která bude návštěvníkům muzea přístupná ve dnech od 22. dubna do 25. dubna 2014. Vystaveny na ní budou čtyři vozy Maserati, mezi nimi i závodní monopost Maserati 6C-34 s kompresorem přeplňovaným šestiválcovým motorem o objemu 3729 cm a výkonu 260 koní, který byl postaven v letech 1934 a 1935 pouze v sedmi kusech. Na voze stejného typu dojel v září 1934 legendární italský závodník Tazio Nuvolari třetí ve Velké ceně na Masarykově okruhu v Brně.


Mgr. Adam Dušek, vedoucí oddělení vnějších vztahů a prezentace


 

Národní technické muzeum
Soubory ke stažení
TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Jana Malíková
Vedoucí tiskového oddělení
Tisková mluvčí
T: 257 085 444
M: 606 752 051
E: jana.malikova@mk.gov.cz


Petra Hrušová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 362
M: 725 700 095
E: petra.hrusova@mk.gov.cz


Ivana Awwadová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 484
M: 777 457 341
E: ivana.awwadova@mk.gov.cz


Jana Zechmeisterová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 206
M: 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz


Tomáš Lehečka
Pracovník tiskového oddělení
T: 257 085 364
M: 722 131 246
E: tomas.lehecka@mk.gov.cz

info Novinářské dotazy prosím zasílejte na press@mk.gov.cz.

Ostatní (včetně dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím) směřujte na epodatelna@mk.gov.cz, odkud budou zaslány příslušným odborným útvarům k vyřízení.

Spojte se s námi