Kulturní a kreativní odvětví = KKO.
Vláda ČR usnesením č. 739 ze dne 23. 8. 2021 projednala Strategii rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví.
Vize a cíle strategie
Vize strategie je vytvořit v České republice funkční systém rozvoje KKO, který umožní využívat kulturní kapitál, talent a kreativitu obyvatel. KKO budou zohledněny jako zásadní oblasti konkurenceschopnosti ČR a kultura jako významné hospodářské odvětví. KKO budou hybatelem inovací i pozitivních změn ve společnosti.
Globálním cílem strategie je „vytvořit prostředí pro systematický rozvoj KKO“, který se dále rozděluje do 5 zásadních oblastí, které korespondují s pěti hlavními problémy rozvoje KKO, a to:
- Vybudovat prostředí pro systematický rozvoj KKO, včetně metodického vedení dalších aktérů státní správy.
- Vybudovat souhrnný institucionální rámec podpory KKO napříč veřejnou správou.
- Vytvořit analýzu oblasti KKO na základě sběru komplexních aktuálních dat.
- Zvýšit míru propojení aktérů KKO mezi sebou i propojení KKO s podnikatelským sektorem.
- Zabezpečit budoucí financování rozvoje KKO.
Specifikem všech pěti strategických cílů je jejich vzájemná provázanost a sousloví s vybudováním prostředí. To je dáno specifickým stavem KKO a faktickou neexistencí jejich koncepčního uchopení v českém kontextu. Naplněním těchto pěti cílů k vytvoření takového prostředí dojde.
Definice KKO
KKO jsou definovány jako ekonomické činnosti, jejichž základem je tvořivost a talent. Oproti jiným oblastem kultury nejsou KKO závislé na veřejných zdrojích, tj. jsou více než z 50 % finančně soběstačné a jsou podstatnou součástí moderní kreativní ekonomiky. Mezi KKO řadíme zejména následující oblasti s potenciálem generovat zisk: audiovize, hudba, knihy a tisk, reklama, architektura, design a móda, tradiční a umělecká řemesla a dále některé oblasti scénického umění, výtvarného umění a kulturního dědictví. Tento prostý výčet však nemůže zachytit pestrost KKO (podrobněji viz podkapitola 1.3. Strategie).
Struktura KKO v ČR
KKO jsou poměrně novou oblastí ekonomiky, která nepřipomíná tradiční hospodářská odvětví. Její hlavní charakteristikou je fragmentace činností i aktérů a provázanost s dalšími oblastmi ekonomiky. Díky tomu také mnohá odvětví spadající pod KKO nezaznamenala zásadní výkyv růstu ani po ekonomické krizi v roce 2008. Naopak se část KKO oproti tradičním průmyslům vyznačuje odolností, která je způsobena i podílem na ostatních oblastech skrze průřezový charakter odvětví od designu přes vizuální umění až po grafiku a média. Kulturní a kreativní sektor se skládá z poměrně odlišných subjektů, nejedná se tedy o homogenní oblast, jaká je typická pro jiné sektory ekonomiky. Největší část sektoru tvoří jednotlivci a mikropodniky (95 %), v nichž je zaměstnána naprostá většina kreativců. Česká struktura KKO se podobá té světové.
Problémy KKO
Problémy jednotlivých sektorů KKO na celostátní úrovni kopírují situaci v rámci regionů. Je však nutné podotknout, že problémy České republiky nejsou zcela unikátní a se zpožděním kopírují problémy jiných států.
- Nejasné vymezení KKO a absence vize podpory v ČR
- Fragmentace aktérů KKO
- Absence institucionálního zázemí podpory
- Nedostatečný sběr a analýza dat v oblasti KKO
- Nedostatečná podpora podnikání v KKO
Nástroje podpory KKO
Možnými způsoby podpory KKO mohou být následující nástroje:
- Strategická a institucionální podpora (strategické dokumenty, pracovní skupiny, inovační centra, mapování, vzdělávání apod.)
- Finanční podpora (operační programy, komunitární programy, finanční podpora samospráv, crowdfunding, kreativní vouchery apod.)
- Nefinanční podpora (síťování, sdílení praxe, propagace apod.)
- Prostory pro kreativní odvětví (umělecké rezidence, kreativní centra, kreativní čtvrti apod.)
- Podpora podnikání v KKO (podpora exportu, kreativní inkubátory a akcelerátory, start-upová podpora, kreativní (podnikatelské) klastry, události a akce, fond nebo kancelář pro audiovizi apod.)
Implementace strategie
Implementace strategie je podrobněji rozpracovaná v akčním plánu na roky 2021–2023, který představuje 21 opatření a 44 aktivit. Časový rámec implementace je dán úzkou návazností na Národní plán obnovy, který představuje hlavní nový zdroj financování rozvoje KKO v těchto letech.
Dokumenty ke stažení
Strategie rozvoje a podpory KKO
Další související odkazy
Memorandum o vzájemné spolupráci mezi MK a MPO v oblasti KKP