Nastavení cookies

Lokomotiva Rosnička z Národního technického muzea na srazu historických železničních vozidel v Bratislavě (Rendez 2016)

21.06.2016 12:09|příspěvkové organizace

Lokomotiva 464.202 se tuto sobotu zúčastnila 18. ročníku Celoslovenského srazu historických železničních vozidel pořádaného Múzejno-dokumentačným centrem Železníc Slovenskej republiky konaným ve dnech 18. a 19. 6. 2016 v Bratislavě. Takzvaný „Rendez“ je železniční akcí středoevropského významu a účast zástupce České republiky, potažmo Národního technického muzea, je záležitostí prestižní. 

 

Zahraniční akce je vítanou příležitostí jednak k reprezentaci České republiky a Národního technického muzea, jednak k prezentaci možností spolupráce příspěvkové organizace Ministerstva kultury s Českými drahami a.s., jejímž výsledkem je znovu zprovozněné vozidlo, které by bez finanční účasti tohoto subjektu již bylo definitivně odstaveno z provozu. Neméně významné je i udržování živých vzájemných vztahů České a Slovenské republiky. K zajímavostem pak patří zejména skutečnost, že se lokomotiva vrátila do Bratislavy přesně po 55 letech. V červnu 1961 totiž vedla spolu s druhým prototypem 464.201 vlak s Nikitou Chruščovem, který cestoval do Vídně na jednání s Johnem Fitzgeraldem Kennedym. Stroj byl využit mezi stanicemi Bratislava – hlavná stanica a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg. 

Tendrová parní lokomotiva 464.202 ze sbírky NTM byla vyrobena v závodech V. I. Lenina v Plzni roku 1956 ve dvou prototypech. Zmíněná řada se však sériové výroby díky posílení produkce elektrických lokomotiv nikdy nedočkala. Jediný z dochovaných prototypů tak představuje poslední projekt parní lokomotivy realizovaný pro potřeby ČSD, který demonstruje využití nejvyspělejších stavebnicových prvků československé konstrukční školy. Oba prototypy lokomotiv dojezdily v běžném provozu shodně roku 1974, přičemž vozidlo 464.202 bylo vybráno jako reprezentant poslední fáze konstrukce parních lokomotiv k zachování ve sbírce NTM, zatímco druhá z lokomotiv 464.201 zachována nebyla a dosloužila jako vytápěcí kotel. Právě však pro svůj význam vozidla prezentujícího vrchol konstrukce parních lokomotiv a zároveň unikát byla již na začátku 90. let 20. století vybrána k příležitostnému využití jako provozní muzejní exponát. Vozidlo bylo zapůjčeno ČSD do depa kolejových vozidel v Olomouci, kde prošlo několika opravami za účelem jeho využití jako provozuschopného historického kolejového vozidla. Poslední celková oprava, která uvedla lokomotivu do opětovně provozního stavu, byla dokončena v roce 2014 z prostředků dotace Ministerstva dopravy, ze sbírky Nadace křídlené kolo a z prostředků akciové společnosti České dráhy, dlouhodobého provozovatele vozidla. Od roku 2014 je tak sbírkový předmět NTM opět provozován Českými drahami na české železniční síti při příležitostných akcích pro veřejnost.

Kontakt:
Mgr. Adam Dušek
Vedoucí oddělení vnějších vztahů a prezentace
Národní technické muzeum
​Kostelní 42, 170 00, Praha 7
E: adam.dusek@ntm.cz
M: +420 774 426 828

Soubory ke stažení
TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Jana Malíková
Vedoucí tiskového oddělení
Tisková mluvčí
T: 257 085 444
M: 606 752 051
E: jana.malikova@mk.gov.cz


Petra Hrušová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 362
M: 725 700 095
E: petra.hrusova@mk.gov.cz


Ivana Awwadová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 484
M: 777 457 341
E: ivana.awwadova@mk.gov.cz


Jana Zechmeisterová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 206
M: 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz


Tomáš Lehečka
Pracovník tiskového oddělení
T: 257 085 364
M: 722 131 246
E: tomas.lehecka@mk.gov.cz

info Novinářské dotazy prosím zasílejte na press@mk.gov.cz.

Ostatní (včetně dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím) směřujte na epodatelna@mk.gov.cz, odkud budou zaslány příslušným odborným útvarům k vyřízení.

Spojte se s námi