Slavnostní zahájení projektu, který zastřešuje velkolepou obnovu Pražákova paláce, sídla Moravské galerie v Brně, proběhlo 1. prosince 2015. Záštitu nad ním převzal ministr kultury Daniel Herman.
Vernisáž prvního prosince spouští velkolepý projekt ART IS HERE zastřešující obnovu, kterou prošel Pražákův palác, jedna z pěti budov Moravské galerie.
1.) Nová expozice ART IS HERE
Název projektu navazuje na zcela novou expozici, jež je vytvořena z děl z legendární sbírky Jiřího Valocha, teoretika umění, kurátora, sběratele a klíčové osobnosti nejen kulturního Brna. Osu nové stálé expozice tvoří jeho umělecká sbírka a archiv. Expozice dokumentuje zásadní projevy nového umění a mapuje jeho lokální podoby i mezinárodní přesahy. Významná část osobního archivu věnovaná Moravské galerii umožňuje představit dosud ve stálých expozicích příliš nereflektované pojmy jako Mail Art, či na příkladech ukázat, jak vztahy mezi umělci, společenské prostředí i mezikulturní kontexty, ovlivňovaly jejich tvorbu i pohled na umění. Moravská galerie zároveň touto expozicí vzdává hold daru a výjimečné osobnosti uměleckého světa.
2.) Obnovená expozice moderního umění
Nově byla ale upravena i stálá expozice moderního umění. Přibyla také některá nová díla, například akvizice od Dalibora Chatrného. „Stálá expozice umění první poloviny 20. století představuje především výběr nejvýznamnějších děl tvůrců české moderny a avantgardy (B. Kubišta, A. Procházka, J. Zrzavý, V. Špála, J. Čapek, J. Šíma, J. Štyrský, Toyen atd.) Její nová koncepce doznala oproti dřívější podobě několik změn a rozšíření. K dalším novinkám patří vyhrazení jedné místnosti pro dílčí výstavy „prací na papíře“ a jiné krátkodobé projekty, které budou pravidelně oživovat stálou expozici. Na úvod zde budou instalovány ukázky z tvorby a osobního archívu jednoho z nejvýznamnějších malířů spojených s Brnem Františka Foltýna (1891-1976).“ uvádí jeden z kurátorů, Petr Ingerle.
3.) Intervence do expozice moderního umění od Maxima Velčovského
Vstupní část nové expozice je nyní koncipována jako autorská intervence do sbírky moderní plastiky, realizovaná předním českým designérem Maximem Velčovským. „Sbírkotvorné státní instituce zabývající se prezentováním volného či užitého umění chápu jako skladiště informací, které byly kurátory posbírány v kontextu konkrétního místa a doby. Svoji instalaci nevnímám jako tradiční přehlídku "best of", ale jako intervenci do tohoto skladiště plného rozlišných názorů, myšlenek či formálních přístupů. Na konkrétních dílech mne nezajímá pouze jejich ukončenost v době vzniku, ale rovněž nové interpretace, které mohou vyvstávat na povrch díky situaci, ve které se objeví či vystaví dnes.“ říká Velčovský ke své spolupráci s institucí.
4.) Sochařský park na nádvoří Pražákova paláce MG
S ukázkami současných trojrozměrných děl se návštěvník setká již na nádvoří Pražákova paláce, kde jsou umístěna čtyři díla od různých autorů zabývajících se odlišnými materiály. Akt ženy s názvem Eva od Štursy, který pracuje s klasickým námět i materiálem, sousedí s výrazným červeno-bílým objektem od Petra Kvíčaly současného představitele geometrické abstrakce. Vedle nich se nachází kamenný kruhový objekt od Pavla Sterce a nezvyklá instalace s názvem Hvězdička od Matěje Smetany, která se divákům zjeví pouze v jeden určený čas za celý den. Kompozici zastřešuje neonový nápis nad novým hlavním vchodem do budovy galerie hlásající Art is here!
5.) Otevřený depozitář soch
S venkovní expozicí je provázán i nový depozitář soch, který umožnuje návštěvníkům skrze skleněnou stěnu nahlédnout „pod pokličku“ galerijní instituce, do míst obvykle běžným divákům nepřístupných. V prvním podzemním patře mohou vidět nevystavená sochařská díla jimž zároveň tento prostor zajišťuje adekvátní podmínky, za jakých bývají uchovávána v klasických depozitárních zařízeních.
6.) Nová herna výtvarně zpracovaná Vendulou Chalánkovou
Krom Velčovského byla ke spolupráci také přizvaná současná umělkyně Vendula Chalánková, známá pro své dílo plné humoru. Ta se ujala zpracování dětské herny a vytvořila celou řadu původních návrhů a veselých postaviček obývajících nyní také galerii.
7.) Nové Atrium
Při rekonstrukci prošel úpravami rovněž výstavní prostor Atria v posledním patře. Jeho oddělením od vnitřního zázemí galerie vzniklo samostatné místo nabízející výstavní prostředí pro prezentaci autorů střední a nejmladší generace. Tisková zpráva k aktuální výstavě je vydána samostatně.
8.) Skluzavka
V rámci přestavby byla také zcela změněna koncepce průchodu palácem – nově nainstalovaná skluzavka přes dvě patra v centru objektu umožňuje návštěvníkovi skutečný přesun prostorem a pomyslně i časem z jedné epochy umění do druhé. Přístupná je přitom opravdu každému!
9.) Vizuální styl
Moravská galerie v Brně v současnosti prochází také obměnou vizuálního stylu. Autorem koncepce je Lukáš Kijonka s kolektivem spolupracovníků, mezi něž patří Petr Babák, Vendula Knopová a Žaneta Drgová.
Lukáš Kijonka vysvětluje koncepci těmito slovy:
„DOBRÝ DEN (AHOJ). MG je Moravská galerie!
Současně s rekonstrukcí budovy Pražákova paláce a otevřením „fungl“ nové stálé sbírky ART IS HERE, vznikl základ nového vizuálního stylu, jehož prvním krokem je rozvedení již letitého a tak trochu tajemného MG. Co je to MG ptali jsme se na ulicích Brna? A nic? MG je Marcel Gott? Je MG metamorfóza gilotiny? Ne ne! MG je ode dneška a už pak navždy jen a jen MORAVSKÁ GALERIE. Sledujte nás! Určitě nás poznáte.
Moravská galerie má své písmo.
Pro snadnou rozpoznatelnost Moravské galerie jsme použili zcela autorské písmo GAGA. Písmo je to řízné, oříznuté, atypické i kancelářské.
Moravská galerie chce být vidět.
Základní barva je červená. Červená jako orientační bod. Červená jako jasný kontrast vůči galerijní bílé. Hledejte i na ulici červenou, červenou nit, červenou ponožku Milana Knížáka, červené zábradlí, které vás provede celým domem MORAVSKÉ GALERIE.“
10.) Transformace Pražákova paláce na muzeum umění
Pražákův palác nebyl cíleně budován jako místo k prezentaci uměleckých děl. Jeho původní funkce byla exkluzivní nájemné bydlení od významného vídeňského architekta Theofila Hanbena, autora Besedního domu. Investorem byl JUDr. Alois Pražák, přední moravský politik. Do správy Moravské galerie byl objekt převeden v roce 1985. O pět let později byla provedena generální rekonstrukce, na dlouho poslední. Až roku 2013, z důvodu zastarání požárně-bezpečnostního řešení, musely být revidovány únikové cesty v domě. Toho vedení Moravské galerie využilo pro radikální změnu fungování prostoru Pražákova paláce. Kroku předcházelo vytvoření funkčního nádvoří, které do té doby bylo zcela nepřístupné a v izolaci. Následovalo úspěšné testování provozu včetně vstupu do muzea z nádvoří a po něm nová vnitřní organizace přízemí a vložení vnitřních protipožárních skleněných výplní do všech podlaží dle architektonické koncepce vytvořené studiem TRANSAT architekti pod vedením Petra Všetečky. V jejich pojetí se prolíná pietní péče o celek i detail Hansenovy architektury s její nesentimentální interpretací pro novou funkci muzea umění. „Prostor hlavního schodiště je díky nové poloze prosklených stěn rozšířen o někdejší venkovní prostor středního nádvoří, sloužícího původně k prosvětlení chodeb denním světlem. V různých podlažích tak vznikly na jednotícím principu průchozí dvorana, dvoupodlažní hala s ochozem se skluzavkou, atrium. Čitelnost a prostupnost domu se architektonickými zásahy zvětšuje, prostředí k objevování umění nabízí nově i řadu míst k zastavení a setkání.“ říká architekt Petr Všetečka
Vstupné: dobrovolné
Otevírací doba paláce: středa – neděle od 10 do 18 h, čtvrtek od 10 do 19 h
Foto: archiv Moravské galerie v Brně
Kontakt pro média:
Michaela Banzetová
t +420 532 169 174
m +420 724 516 672
tisk@moravska-galerie.cz
http://www.moravska-galerie.cz/