Ministr kultury diskutoval s politiky a podnikateli o aktuálních otázkách v oblasti cestovního ruchu
18.04.2017 14:35|ministerstvo
„Cestovní ruch v krizi, nebo připraveným štěstí přeje více?“ bylo tématem v pořadí již třetí diskuze politiků u kulatého stolu, kterou včera uspořádala Hospodářská komora ČR v rámci cyklu Politika&Podnikání/Volby 2017.
Ministr kultury Daniel Herman se zástupci dalších politických stran diskutoval v sídle Hospodářské komory ČR o aktuálních problémech v cestovním ruchu, jakými jsou např. přílišná administrativní zátěž a s ní spojený narůstající fenomén sdílené ekonomiky. Všichni účastníci byli během diskuze konfrontováni s výsledky ankety, kterou v průběhu ledna 2017 uspořádala Hospodářská komora. Šetření bylo prováděno mezi členskými firmami HK ČR, které podnikají především v oblasti cestovního ruchu. Respondenti byli dotazováni mimo jiné i na dopady ukončení intervencí ČNB nebo uvolnění vízové povinnosti. Ministr Herman zdůraznil významný nárůst návštěvnosti památek, a to nejen těch, které má ve správě příspěvková organizace MK – Národní památkový ústav. Konstatoval, že památky jsou rodinným stříbrem, stále více přitahujícím významné množství turistů, a že resort kultury pod jeho vedením významně podporuje investice do oprav, údržby i záchrany památkově hodnotných objektů.
Politici i podnikatelé se při včerejší diskuzi shodli na tom, že cestovní ruch prožívá dobré časy a rozhodně není v krizi. Přísnější zákonná regulace podle nich není nutná, stát by měl ale důsledně vymáhat existující pravidla, zejména v souvislosti s tzv. sdílenou ekonomikou. Jako největší bariéra rozvoje podnikání v tomto oboru byl podle ankety hodnocen současný stav právního rámce v oblasti cestovního ruchu, na druhém místě skončil stav podnikatelského prostředí. Následovala kvalita vzdělávání a dostupnost lidských zdrojů. Podle respondentů je rozhodně žádoucí zákon o podpoře cestovního ruchu, ale i další opatření, jako je např. snížení hranice pro vratky DPH turistům, větší podpora regionálních letišť (a infrastruktury obecně), zlepšení propagace České republiky v zahraničí, dobrý stav památek i životního prostředí.
I přes rekordní počet zahraničních turistů v loňském roce podnikatelé pociťují rezervy v růstu tržeb. Velký potenciál podnikatelé vidí v turistech z východní Evropy a Asie.
Simona Cigánková, tisková mluvčí MK
Soubory ke stažení