Zbyněk Sekal – Paměť
19.05.2023 15:20|příspěvkové organizace
V tomto roce si 12. července připomeneme sto let od narození Zbyňka Sekala, jednoho z nejvýznamnějších středoevropských sochařů, výjimečné intelektuální osobnosti a překladatele.
Sekalovy práce hovoří o osobní zkušenosti člověka, jeho práce symbolizují kontinuální pracovní proces s důrazem na paměťové obsahy materiálových forem. Jeho dílo je svědectvím stálé změny našeho světa i interpretací minulosti.
Zbyněk Sekal byl v roce 1941 jako osmnáctiletý zatčen za šíření letáků a následně vězněn v Praze na Pankráci, v Malé pevnosti v Terezíně a další tři roky až do konce války v Mauthausenu. S tímto traumatizujícím zážitkem se pak vyrovnávat po celý život, a to i ve své tvorbě. Po válce vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v ateliérech Františka Tichého, Františka Muziky a Emila Filly, kde byli jeho spolužáci a přáteli např. Mikuláš Medek či Zdeněk Palcr. Po vpádu sovětských vojsk do Československa Sekal odešel do Berlína a v roce 1970 se usadil ve Vídni, kde se jako nemnohý z tehdejších emigrantů prosadil a stal se respektovaným a vyhledávaným výtvarníkem.
Sekalova tvorba je velmi rozsáhlá, od mladistvých kreseb ovlivněných kubismem a surrealismem, přes figurativní, poté geometricky zjednodušené sochy až po skládané obrazy – objekty sestavené z nalezených, odložených předmětů či schránky, které tato torza opatrují, chrání.
„Na výstavě v Památníku Leoše Janáčka jsou prezentovány právě skládané obrazy z celého období jejich vzniku od šedesátých až po devadesátá léta. Tyto obrazy nebo lépe obrazové objekty jsou komponované ze dřeva a různých kovů, všelijakých odpadových materiálů, které Sekal jako náruživý sběratel hledal, sbíral a včleňoval do svých prací. Byly to povětšinou věci nepotřebné, vyřazené a pohozené, jejichž různé tvary spojoval, montoval a skládal do intarzovaných, řemeslně neobyčejně precizně sdružených složených obrazců“, vysvětluje doc. Jiří Zahrádka, Ph.D. „Z nich je jasně patrná Sekalova posedlost materiálem a náruživé potěšení z pracovního procesu“, dodává Zahrádka. Znovupoužité materiály se odhalují v nových souvislostech, v rituálu, jehož jsou zdánlivě neoddělitelnou součástí. Paměť nalezených pracovních materiálů je zrcadlem individuálních vzpomínek tvůrce, rekonstrukcí prožitých událostí, jejichž podoba a význam jsou Sekalem stále znovu interpretovány. Paměťové, neustále se měnící mozaiky, spojují různé fragmenty do nových celků a vytváří stále nová interpretační schémata.
V Brně měl Zbyněk Sekal výstavu naposledy před dvaceti lety, přičemž současná výstava alespoň částečně napravuje tento kulturní prohřešek.
Moravské zemské muzeum, Památník Leoše Janáčka, Smetanova 14, Brno
12. 5. – 25. 6. 2023
Kontakt:
RNDr. Barbora Onderková
T: 602 812 682
E: bonderkova@mzm.cz
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D.
T: 777 867 681
E: jzahradka@mzm.cz
Soubory ke stažení