Ve výzvě na podporu celovečerního hraného filmu podpořila Rada Státního fondu kinematografie osm filmů a rozdělila mezi ně alokaci 60 mil. Kč.
Mezi podpořenými projekty lze najít snímky známých a oceňovaných režisérů a režisérek, druhé filmy nadějných filmařů, sci-fi určenou dětskému publiku nebo experimentální celovečerní film.
„Rada rozhodovala o 23 žádostech, jejichž úhrnný požadavek na dotaci činil více než 232 milionů Kč. Rada však v této výzvě měla k dispozici pouze 60 milionů Kč, a v důsledku tak mohla podpořit pouze 8 z přihlášených žádostí. Pokračoval pozitivní trend větší žánrové pestrosti přihlášených filmů, který jsme zaznamenali už při předešlých výzvách na výrobu hraného filmu v roce 2023. Jako obvykle byla sice dominantním žánrem dramata, nicméně vedle nich byly do výzvy přihlášeny také různé jinak zaměřené žánrové projekty,“ uvedla místopředsedkyně Rady Státního fondu kinematografie Marta Švecová.
Na podzim roku 1627, uprostřed náboženských válek a po porážce protestantských vojsk na Bílé hoře, se odehrává děj filmu Panna Sofia režiséra a scenáristy Václava Kadrnky. V podhůří Krkonoš se před krvavými boji a pronásledováním skrývá zakladatel Jednoty bratrské Jan Amos Komenský s rodinou. Stojí před zásadním životním rozhodnutím, zda nuceně konvertovat ke katolicismu nebo opustit navždy vlast. Jako lékař je povolán k případu nemocné dívky, která má zároveň spirituální vidění. Jan Amos si k ní postupně najde cestu a dívčiny vidiny se stávají oporou v jeho postojích. Kadrnka svým novým filmem cílí na vnímavé a festivalové publikum, stejně jako s předchozími filmy, včetně oceňovaného Křižáčka, který vyhrál Křišťálový globus na KVIFF v roce 2017 a poté procestoval celý festivalový svět. Koprodukce České republiky, Slovenska a Francie podpořila Rada částkou 12 mil. Kč. Českým producentem je společnost Sirius Film.
Drama Medvědi režisérky a scenáristky Beaty Parkanové je vyprávěno v pěti příbězích. Člověk potřebuje člověka a tuto potřebu se od narození do své smrti snaží naplnit blízkostí. Základní tezi blízkosti mezi povídkami spojuje také zaměření na pět hlavních hrdinek. Film podpořili radní částkou 8 mil. Kč a českým producentem je společnost Love.Frame. Dalšími koprodukčními zeměmi jsou Slovensko a Bulharsko. Za svůj předchozí snímek Slovo obdržela režisérka Křišťálový globus za režii na KVIFF v roce 2022.
Kolem ohně, tak se jmenuje druhý film režiséra Michala Hogenauera (jeho debutem byl snímek Tiché doteky). Na letní tábor, který vede usměvavá a zásadová Tereza, přijíždí i 14letý charismatický mladík Jonáš. Líbí se vrstevnici jménem If a mohla by z toho být klasická letní táborová láska. Jonášovy bublající hormony a ambice mají jiný cíl. Začíná flirtovat s vedoucí Terezou. Boj mezi dospělostí a adolescencí, morálkou a pudy bude mít dramatické rozuzlení. Radní snímek podpořili částkou 10 mil. Kč a produkuje ho společnost Xova Film. Koprodukčně se na snímku podílí Německo a Polsko.
GameGirl je nový film režisérky původem z bosenského Sarajeva Mariny Andree Škop. Celovečerní sci-fi hraný film pro děti produkuje společnost 8Heads Production a Rada Státního fondu kinematografie ho podpořila částkou 13 mil. Kč. Hlavní hrdinka 12letá Alice nemá kamarády a baví ji hlavně hraní počítačových her. Po autohavárii se však probudí do zvláštního světa, který se podobá jedné z jejích oblíbených her. A spolu s ní se tam ocitnou tři její spolužáci ze školy. Podivuhodné dobrodružství může začít. Koprodukčními zeměmi jsou Chorvatsko, Nizozemí, Norsko a Maďarsko.
Nový film režiséra Jana Hřebejka Výjimečný stav je konverzačním komediálním dramatem o vlivu dezinformací a lží v dnešním propojeném světě. Scénář k filmu napsal novinář a spisovatel Milan Tesař. Rozhlasový zpravodaj na Blízkém východě Karel Beran, kterého by měl ztvárnit Ondřej Vetchý, přijíždí na základě anonymu na přepadovou otočku do Prahy. Další den chce letět zpět. Ale na místě, kde působil, vypukne válka. Aby dostál povinnosti reportéra, vytváří mystifikační reportáže, kdy vřavu arabské revoluce simuluje v pražském bytě. Producentem českého snímku je společnost Bio Illusion a radní ho podpořili 2 mil. Kč.
Vládci času, druhý film scenáristy a režiséra Jana Haluzy (debutoval snímkem Deník moderního fotra) rozvíjí téma cestování v čase. Hlavní hrdina dvacátník Vojta se on-line stane svědkem vraždy internetové influencerky Julie. V jejím streamovaném videu dokonce zahlédne tvář vraha – svoji vlastní tvář. Vojta rozjede detektivní pátrání napříč časem a cestuje do minulosti, aby objevil staré tajemství. Rada podpořila česko-slovenský snímek částkou 8,9 mil. Kč. Českým producentem je Bionaut.
Příběh inspirovaný životem legendárního československého krasobruslaře Ondreje Nepely natáčí režisér Jakub Červenka (jeho debutem byl snímek Hovory s T.G.M.). Film převypráví 24 hodin v životě Nepely a jeho trenérky a mentorky Hildy Múdré, události 2. března 1973, kdy se konalo v Bratislavě mistrovství světa v krasobruslení. Snímek podle scénáře Niny Morgenstein nabídne podle producentů intenzivní a intimní drama mladého člověka, který touží po jediné věci, opustit tehdejší ČSSR a být svobodný. Právě v tuto chvíli na něj ale tehdejší režim vystupňuje nátlak. Česko-slovenský koprodukční film podpořili radní částkou 5 mil. Kč. Producentem je společnost Bedna Films.
Druhý celovečerní snímek režiséra a scenáristy Milana Klepikova navazuje na jeho prvotinu Přípravy k filmu T (zvláštní uznání na MFDF Jihlava v roce 2021). Tyto přípravy směřovaly právě k novému filmu Hroty. Režisér vychází z díla básníka Petra Krále a rozvíjí jeho koncept, že svět má již svou budoucnost za sebou. Klepikov kombinuje ve snímku styl francouzských dokumentaristů zvaný cinema verité s hereckou improvizací a zachycuje bezprostřední náladu mezi dospívajícími a jejich vnímání civilizačních problémů a výzev. Českým producentem je MAUR Film. Radní Fondu projekt podpořili částkou 1,1 mil. Kč.
Kontakt:
Jiří Vaněk
Communications Coordinator
STÁTNÍ FOND KINEMATOGRAFIE
M: +420 777 501 624
E: jiri.vanek@fondkinematografie.cz
W: www.fondkinematografie.cz