Za účasti ministra Baxy byla zahájena výstava NGP École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž
07.11.2024 20:11|ministerstvo
Za účasti ministra kultury Martina Baxy zahájila Národní galerie Praha (NGP) výstavu “École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž”, která se zaměřuje na významnou, ale dosud méně zmapovanou kapitolu českého umění ve Francii.
V nové expozici přináší pohled na umělce, kteří byli v meziválečné Paříži známější než ve své vlasti, jako Georges Kars, Othon Coubine a François Zdeněk Eberl, jehož práce budou v Praze vystaveny vůbec poprvé. Podle kurátorky Anny Pravdové zavede výstava návštěvníky na pařížskou uměleckou scénu dvacátých a třicátých let 20. století.

Řekne-li se „čeští umělci v meziválečné Francii“, každému se dnes vybaví především jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen. Řeklo-li se totéž umění milovnému Pařížanovi dvacátých let, vybavil si v prvé řadě jména Georges Kars, Othon Coubine a François Zdeněk, nebo François Maurice Eberl. Právě oni se dokázali nejvíce prosadit na pařížské meziválečné umělecké scéně, jejich díla se objevovala v prestižních galeriích a na stránkách výtvarných časopisů. Byli součástí kosmopolitního uskupení umělců usazených především na Montmartru a Montparnassu, označovaného jako pařížská škola.
Projekt se proto pokouší zmapovat Karsovu, Kubínovu a Eberlovu pozici v pařížském uměleckém provozu a připomenout jejich účast na výtvarných salonech a kolektivních výstavách. Vedle řady dosud neznámých děl od těchto tří autorů, která tvoří jádro výstavy, ukazuje také obrazy Edity Hiršové a světově známých autorů jako Amedeo Modigliani, Chaim Soutine, Jules Pascin, či Chana Orloff.

Pro pařížskou školu je charakteristické míšení stylů, i jistá stylová hybridita způsobená právě oním kosmopolitním prostředím, v němž díla vznikala, umožněným aurou meziválečné Paříže jakožto uměleckého centra moderních uměleckých proudů. Nesporné však je, že společenský kontext, v němž tito umělci žili a tvořili, generoval v jejich tvorbě příbuzná témata: k charakteristickým námětům patřily portréty současníků, v civilu či v různých kostýmech, včetně jejich obchodních zástupců a galeristů, městské krajiny, výjevy z pouličního života chudinských čtvrtí Paříže, modelky, prostitutky, scény z kabaretů a cirkusů, pohledy do ateliérů, kaváren, zábavních podniků aj. – tedy soudobý život meziválečné Paříže. S těmito tématy se tedy na výstavě setkáme především. Vedle toho jsou ale bohatě zastoupeny i Coubinovy krajiny z jižní Francie, a vůbec poprvé je představen soubor děl O. Coubina, který do své sbírky získal bratr Gertrudy Steinové Leo Stein.
V Národní galerii Praha se otevírá jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže
Tiskové oddělení MK
Soubory ke stažení