Filmová a audiovizuální výchova patří k nejdůležitějším světovým trendům, které reflektují obrovský dopad audiovize na mládež i společnost jako takovou.
Neoddělitelnou součástí tohoto procesu je rozvoj kritického myšlení, estetického vnímání, názorová pestrost, předávání zkušeností, ale také odolnost vůči prvkům manipulace a podpora demokratických procesů, stejně jako nové možnosti osobního vyjádření a kreativity. K těmto trendům se Ministerstvo kultury hlásí dlouhodobě, proto je podpis Memoranda o spolupráci s Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu logickým krokem. Ta bude koordinovat oblast filmové výchovy.
„Vítám fakt, že nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který byl představen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, je v klíčové kompetenci kultura rozšířen o nové oblasti. Doposud obsahoval hudební a výtvarnou výchovu, nově budou součástí vzdělávání i filmová, dramatická a taneční výchova. Jsem přesvědčen o tom, že jde o zcela správný krok. Žáci tak získají přehled o všech segmentech kultury,“ konstatoval ministr kultury Martin Baxa a dodal: „Nový RVP v této oblasti vznikl v úzké spolupráci s Ministerstvem kultury. Náš úřad také deklaroval, že se bude aktivně podílet na tom, jak bude naplňován. Toto je první krok, další budou následovat.“

"Jsem velmi rád, že ministerstvo kultury po letech diskusí podpoří projekt rozvoje filmové výchovy a pomůže ji dostat prostřednictvím Asociace do regionů. Po dobu trvání „Memoranda“, které je uzavřeno na dobu tří let, bude ze strany Ministerstva kultury projekt podpořen každoročně dotací ve výši 4 500 000 Kč," dodal náměstek ministra kultury Michal Šašek.
„Filmová a audiovizuální výchova se rozvíjí velice dynamicky zejména v posledních patnácti letech. Souvisí to mimo jiné s významem a dopadem audiovizuálních médií v našich životech. Rozvoj oboru byl doposavad hnán zejména oborovými organizacemi, jednotlivými pedagogy a experty. Memorandum představuje zásadní milník, protože umožní posunout snahy průkopníků audiovizuální edukace na novou úroveň. F/AV se bude napříště systematicky rozvíjet v jednotlivých regionech, ale vedle toho vznikne prostor pro mezinárodní spolupráci, vývoj oborové didaktiky a systematické vzdělávání pedagogů. Na základě Memoranda začne napříč Českou republikou fungovat postupně se rozšiřující síť Audiovizuálních hubů. První z nich v Praze, Jihlavě a Brně. Celý tento proces zapadá do revizí Rámcových vzdělávacích programů, díky kterému si F/AV našla ve školním kurikulu pevné místo,“ řekla Lucie Hlavicová, předsedkyně Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu.

Obsahem dalších připravovaných memorand jsou oblasti dramatiky a tance.
Nové rámcové vzdělávací programy (RVP) pro základní a mateřské školy mají posílit výuku, která propojuje znalosti s dovednostmi, postoji i hodnotami, cílem je snížit nerovnosti v českém vzdělávacím systému.
Školy budou moci začít vyučovat podle revidovaného vzdělávacího programu dobrovolně od příštího školního roku v prvních a šestých třídách základních škol. Povinně se na nový plán přejde v těchto ročnících od září 2027. Ve všech ročnících základních škol by se podle nového RVP mělo učit od září 2031.
Rámcové vzdělávací programy nevymezují konkrétní obsah učiva pro jednotlivé ročníky, ale spíše stanovují cíle pro různé úrovně vzdělání a dovednosti, které mají žáci na konci daného stupně zvládat. Nové RVP kladou důraz na praktické využití znalostí v běžném životě, rozvíjejí také čtenářskou, pisatelskou a matematickou gramotnost.
