
- 100. výročí narození disidenta a malíře Viktora Zareckého připomínají výstavy v Kyjevě, Černihově, Sumách a Chmelnyckém
Viktor Zareckyj je ikonickou postavou sovětského disidentského hnutí 60.-80. let 20. století a významnou osobností v dějinách ukrajinského umění, jeho dílo však dlouho zůstávalo ve stínu a jméno bylo téměř vymazáno z kulturní mapy země. V roce 1989 se ve výstavní síni kyjevského Domu vědců konala první a jediná výstava umělcova díla za jeho života.
V roce 2025, u příležitosti 100. výročí umělcova narození, jeho obrazy se vystavují hned v několika ukrajinských městech. Ta největší expozice je v Kyjevském muzeu knihy a knihtisku, další menší pořádají galerie v Černihově, Sumách a Chmelnyckém. Velkou umělcovu retrospektivu připravuje Národní umělecké muzeum v Kyjevě NAMU.
Odborníci tvrdí, že nejčastěji narážejí na falza obrazů právě Viktora Zareckého. Pravděpodobně je tomu vinou nejen rostoucí popularita jeho jména, ale také rozmanitost jeho stylu a nedostatečná prostudovanost jeho odkazu. Třeba v roce 2015 bylo objeveno jedno dosud neznámé dílo. Kritička umění Natalka Fipyč se o Zareckého díle dozvěděla čirou náhodou na polském velvyslanectví: sám velvyslanec dlouho pátral po autorovi mozaiky na kamnech, protože se žádná zmínka o něm nedochovala. Porovnali fakta a zjistili, že autorem je Viktor Zareckyj.
Letošní výročí umělcova narození by mělo tuto situaci změnit. Velký podíl na propagaci odkazu Zareckého má Nadace Viktora Zareckého a Ally Horské, kterou založila jejich dcera Olena Zarecká.
Na začátku své kariéry, ve 40. a 50. letech, pracoval Viktor Zareckyj ve stylu socialistického realismu, který byl v té době nejpopulárnějším směrem. Poté přišlo „tání“ na počátku 60. let, pro ukrajinské umělce mimořádně důležité období, a Zareckij začal zkoumat nová témata, zejména pod vlivem svého působení v Klubu tvořivé mládeže Sovremennyk. Reinterpretuje avantgardu a modernismus, vytváří skici pro vitráže, využívá selskou a lidovou estetiku, archaické ornamenty. Koncem 70. let 20. století nachází umělec svůj slavný styl, pro který je nazýván ukrajinským Klimtem. Proto historici umění definují poslední léta jeho tvorby jako „Klimtovo období“. Do popředí se dostala krása krajin, propracovanost ženských portrétů, pastelové barvy a dekorativní výzdoba, které jsou ve výrazném kontrastu s ideologickou orientací jeho raných děl.
Kultura potřebuje institucionální podporu, a když ji konečně dostane, dochází k velkým změnám. Loni se v galerii Ukrajinský dům v Kyjevě konala velká retrospektivní výstava obrazů manželky Zareckého, Ally Horské, která měla tak obrovský úspěch, že se od té doby pravidelně konají komentované návštěvy restaurace Větrný mlýn v Kyjevě, kterou zdobí dosud zapomenuta mozaika Vítr(autoři Alla Horská, Viktor Zareckij a Borys Plaksij) a domu v Tereščenkovské ulici, kde umělecká dvojice žila. Na Ukrajině je velká poptávka po umění, o němž dosud nebylo pořádně slyšet a nyní dokonale zapadá do současného prostoru a nachází si cestu k mnoha srdcím.
Zdroj: Vogue Ukraine

- Ochrana kulturního dědictví, vzdělávání a prezentace Ukrajiny v zahraničí – toto jsou hlavní body nové strategie ministerstva kultury
Ukrajinský ministr kultury Mykola Točyckyj v živém vysílání veřejnoprávní televize Suspilne představil hlavní směry nové strategie rozvoje svého rezortu.
První z nich je ochrana ukrajinského dědictví, které je ohroženo válečnými událostmi a ruskou invazí.
Důležité je také vzdělávání odborníků, jelikož nedostatek lidských zdrojů je podle ministra „největším problémem“. “Na Ukrajině je mnoho univerzit, které vychovávají „lidi kultury“, tj. malíře, hudebníky, choreografy, herce, zpěváky. V kulturním sektoru však téměř chybí například restaurátoři nebo manažeři, po kterých je velká poptávka u kulturních institucí.“
Dalším důležitým bodem budoucí strategie ministerstva bude zajištění přítomnosti kultury v zahraničí, aby se Ukrajinci a Ukrajina měli důstojnou kulturní reprezentaci mezi mezinárodními partnery.
Zdroj: Suspilne

- V Sumách byla zahájena výstava místního umělce Jegora Avdějenka
V umělecké galerii Naše v Sumách byla zahájena výstava místního umělce Jegora Avdějenka. Potrvá do konce února a vstup je zcela zdarma.
Výstava známého sumského a ukrajinského umělce a muralisty Jegora Avdějenka nese název In Progress. A to je podle autora velmi symbolické: „Nic si dopředu nevymýšlím, nic neplánuji. Prostě to dělám a v procesu to vymýšlím. Ze své poslední výstavy jsem prodal téměř všechno, lidem se tato technika zřejmě líbila a mně taky. Rád dělám různé textury, graffiti, kapky, šmouhy.“ Téměř polovina děl na výstavě, jak říká jejich autor Jegor Avdějenko, vznikla během dvou dnů. Některá z nich byla dokončena přímo v sále.
Jegor se zajímá o nástěnné malby a airbrushing. Spolu se svými kolegy je autorem několika muralů v Sumách.
Zdroj: RAMA

- Více než 600 metrů čtverečních umění: na zámku Žovkva vznikne unikátní expozice barokních soch
Na renesančním zámku Žovkva ve Lvovské oblasti dokončili rekonstrukci rozsáhlého prostoru o rozloze 600 metrů čtverečních, který brzy zaplní unikátní sochy ze 16. až 18. století. V létě začnou práce v prvním poschodí zámku, kde budou prostory pro umělecké rezidence a komerční hotelové pokoje.
Restaurátorské práce byly zahájeny v létě za finanční pomoci Národního institutu polského kulturního dědictví v zahraničí Polonika. Na zámku bylo třeba zrestaurovat celý prostor: od stropu až po podlahu. V současné době probíhá větrání a sušení výstavních sálů, aby se koncem května nejpozději v červnu sem mohli umístit stálou expozici.
V zámkových komnatách budou vystaveny unikátní sochy ze sbírek Národní galerie umění Bohdana Voznyckého ve Lvově. Konkrétně se jedná o sbírku barokních soch z 16. až 18. století. „Myslím, že to bude jedna z nejlepších expozic v našem regionu a možná i na Ukrajině. Nic podobného neexistuje, zejména v tak velkém měřítku,“ myslí si generální ředitel zámku Taras Vozniak.
Zdroj: Espresso Zachid

- Na Krymu zemřel ve věku 78 let krymskotatarský umělec Mamut Čurlu
Na Krymu ve věku 78 let zemřel krymskotatarský umělec, designér a zasloužilý umělec Ukrajiny Mamut Čurlu.
Mamut Čurlu zasvětil celý svůj život obnově a rozvoji krymskotatarské kultury, zejména výzkumu krymskotatarského ornamentu Ornek, který spolu s dalšími krymskotatarskými umělci dekorativního a užitého umění aktivně popularizoval. Jeho módní doplňky a předměty bytového designu ozdobené výšivkou Ornek se těšily velké popularitě napříč Ukrajinou.
Mamut Čurlu se narodil 1. března 1946 v Uzbekistánu v rodině deportovaných krymských Tatarů. V roce 1970 absolvoval Novosibirskou státní konzervatoř, obor hudební věda. Později, v roce 1980, absolvoval Ferganskou uměleckou školu, obor umělecký design.
Po návratu na Krym po roce 1990 vyučoval na základních uměleckých školách, vychoval několik generací krymskotatarských umělců a mnohým z nich otevřel cestu k národnímu krymskotatarskému umění a kultuře.
Zdroj: Suspilne

- Koncert ve Lvově „Ukrajinská avantgarda. Klavírní recitál“
Ve středu 19. února pořádá lvovský varhanní sál koncert klavirní hudby „Ukrajinská avantgarda. Klavírní recitál“ v podání klaviristy Tymyše Melnyka.
Klavírista, muzikolog a badatel Tymyš Melnyk představí málo známé skladby ukrajinských skladatelů Borise Janovského, Pavla Senycji a Kosťantyna Šipovyče.
„Tato hudba se před více než sto lety odmítala podřídit pravidlům, stejně jako se dnes ukrajinský lid odmítá podřídit okupantovi,“ píše se v pozvánce na akci.
Zdroj: Espreso

- „Planeta Malý princ“– první výstava nového uměleckého prostoru Zag Gallery ve Lvově
19. února bude slavnostně otevřena ZENYK ART GALLERY (ZAG), jedinečný bezbariérový umělecký prostor ve Lvově. Dne 20. února se zde uskuteční první výstava s názvem Malý princ. Představí se díla třiceti ukrajinských umělců věnována dětem, které jsou „v nebi, na zemi, v zajetí, v okupaci, na cestě, v emigraci, doma“. Název Malý princ odkazuje na slavný příběh Antoina de Saint-Exupéryho a symbolizuje hledání hlubších významů prostřednictvím umění.
Galerie Zag Gallery vznikla jako prostor pro výstavy současného domácího a zahraničního umění a také jako platforma pro přednášky, diskuse o umění, představení a další kulturní akce. Jejím cílem je nejen představovat díla předních umělců, ale také podporovat kulturní dialog a porozumění současným společenským procesům prizmatem umění.
Projekt inicioval Zinovij Kozyckij, zakladatel charitativní nadace We and the World, která od začátku ruské invaze propaguje ukrajinské umění v zahraničí. Od té doby se za 2,5 roku uskutečnilo 52 výstav po celém světě, které přispěly k propagaci ukrajinské kultury a vyústily v založení uměleckého centra Zag Gallery. Dle slov zakladatele budou se zde prezentovat díla ukrajinských umělců, plánují rovněž pořádat ve Lvově výstavy zahraničních umělců. K dispozici bude také obchod s ukrajinským uměním, knihovna s výběrem umělecké literatury a 3D zóna pro interaktivní výstavy. V prostoru se budou konat vzdělávací a umělecké akce pro různé věkové skupiny a také rehabilitační kurzy pro vojáky.
ZENYK ART GALLERY je prvním plně bezbariérovým uměleckým prostorem na Ukrajině. Návštěvníci, včetně osob se zdravotním postižením, budou moci komunikovat s uměním prostřednictvím interaktivních výstav, akcí a jedinečných představení. Prostory jsou zcela bezbariérové pro lidi na vozíku, pro osoby se zrakovým postižením jsou k dispozici audioprůvodce a popisky v Braillovém písmu u jednotlivých exponátů. Některé obrazy jsou opatřeny plastickými panely pro hmatové vnímání.
Výstava Malý princ bude otevřena od 19. února do 17. května 2025. Kurátorka Chrystyna Berehovská o ní říká: „Naše výstava je věnována dětem, je celá o tom, co znamená být mladým člověkem. Dali jsme dohromady umělce, kteří se nikdy předtím nesešli v rámci jednoho projektu. Reprezentují různé generace, mají odlišné umělecké styly a vkus, všichni se však ve své tvorbě zabývají tématem bytí, existence a nezlomnosti Ukrajinců. Když jsem dala dohromady jejich díla, uvědomila jsem si, že jádrem naší nezlomnosti je mladí. Vše se točí kolem mladého člověka. Naše země je bohatá na talenty a ty si zaslouží, aby byli reprezentováni na Ukrajině i v zahraničí a ukázali světu skutečnou sílu, jedinečnost a hloubku ukrajinské kultury.“
Do výstavy Malý princ kurátorka zahrnula díla více než 30 umělců, včetně ikonických osobností ukrajinského a světového umění, a to zejména:
Banksy je světoznámý streetartový umělec, jehož díla mají hluboký sociální a politický podtext.
Jevhen Lysyk je legendární ukrajinský scénograf, jehož grafické práce jsou plné mystiky, filozofie a jedinečné vize. Navrhl kulisy k více než 80 představením. V rámci výstavy je k viděni skice k baletu Louskáček a několik umělcových grafických prací.
Oleg Tistol je jedním z předních představitelů ukrajinského neobaroka.
Vlada Ralko je umělkyně, která zkoumá tělesnost a identitu prostřednictvím expresivní malby.
Ivan Marčuk je lidový umělec Ukrajiny, známý svým jedinečným stylem plenérové malby.
Anatolij Kryvolap je jedním z nejdražších současných ukrajinských umělců, mistr barvy a abstrakce.
Roman Žuk je malíř, který kombinuje symbolismus a surrealismus.
Oleksandr Roitburd je ikonickou postavou ukrajinského postmodernismu.
Kromě obrazů jsou na výstavě zastoupeny také sochy, které doplňují celkovou koncepci projektu.
Malý princ není jen název, ale klíč k pochopení výstavy. Každý z prezentovaných umělců prostřednictvím svých děl odhaluje problematiku duchovního hledání, dětské spontaneity a reality dospělých. Každé dílo je doprovázeno citátem z Malého prince. Výstava vyzývá diváka k dialogu s uměním, k hledání vlastních odpovědí na věčné otázky lásky, smrti, paměti a svobody.
Zdroj: Fotografie starého Lvova

- Pět ukrajinských knižních grafiků se dostalo do prestižního výběru na Bologna Children Book Fair 2025
V italské Boloni se každoročně koná mezinárodní veletrh dětské knihy. Letos se bude konat od 31. března do 3. dubna. Nedílnou součást veletrhu každoročně tvoří také rozsáhlá výstava ilustrátorů z celého světa. Letos se k účasti na výstavě přihlásilo 4 374 ilustrátorů z 89 zemí a regionů, kteří zaslali celkem 21 870 prací.
Pět ukrajinských umělců se dostalo do užšího výběru poroty a spolu s dalšími 320 finalisty budou soutěžit o prestižní ocenění Bologna Ragazzi Award. Kromě toho získají přednostní přístup na boloňský veletrh dětské knihy a možnost prezentovat svá portfolia a získat zpětnou vazbu a návrhy od nakladatelů, ilustrátorů, autorů, agentů a uměleckých ředitelů.
Letos se o prestižní ocenění budou soutěžit tyto maldé ukrajinské výtvarnice:
- Oksana Drachkovska;
- Maria Gaiduk;
- Sofia Kuprijanová;
- Anna Ivanenko;
- Olesia Sekereš.
V roce 2024 bylo na seznamu finalistů hned 8 umělců z Ukrajiny, a to včetně Oksany Drachkovské, která se i letos dostala do finále. Tehdy zvítězily Polina Doroshenko a Oksana Domashych.
Bologna Ragazzi Award patří mezi prestižní mezinárodní ocenění dětské literatury udělované každoročně na veletrhu v Boloni již od roku 1966. V současné době se cena uděluje ve třech kategoriích: fiction, non-fiction, opera prima (pro autory a ilustrátory debutových knih), dále zvláštní ocenění New Horizons (doslova knihy otevírající nové obzory), letos poprvé se oceňovaly také knihy v kategorii pro děti do tří let.
Zdroj: Suspilne

- Mural brněnského streetartového umělce zvelebil autobusové nádraží ve Lvově
Na budově autobusového nádraží ve Lvově, konkrétně na konci ulice Stryjska, se 18. února objevil nový mural od známého brněnského umělce TIMA. Autor na bílém pozadí zobrazil slovo „SKUTEK“(ukrajinsky ВЧИНОК), které symbolizuje činorodost, odvahu a odolnost Ukrajinců v době války.
Tento projekt se uskutečnil u příležitosti třetího výročí ruské invaze na Ukrajinu. Nástěnná malba zdůrazňuje sílu a odvahu Ukrajinců během války. Myšlenkou díla je, že každý, i ten nejmenší skutek, může změnit svět kolem nás. Obdobný mural jen v české jazykové verzi vznikne rovněž v Brně.
„Nemám jedno konkrétní poselství, které bych chtěl touto nástěnnou malbou předat. Skutek je něco, co se nachází uprostřed mezi teorií a praxí, mezi slovy a skutečnými činy. Mám toto slovo rád, protože vždy implikuje aktivitu, konkrétní čin, který mění realitu. Podle mého názoru je skutek slovem síly,“ vysvětluje TIMO.
Umělec vytvořil nástěnnou malbu na autobusovém nádraží, místě, které po ruské invazi na Ukrajinu má zvláštní význam. V dnešní době, kdy mnoho Ukrajinců muselo opustit své domovy a letiště jsou uzavřena, nádraží se stala velmi důležitým místem: lidé se zde loučí a setkávají se svými blízkými, vydávají se odtud na cestu a přijíždějí sem. Je to jakási brána do města. TIMO si toto místo oblíbil. Vedení autobusového nádraží na nápad muralu zareagovalo pozitivně. Nyní, když lidé čekají na autobus nebo projíždějí kolem, uvidí „SKUTEK“ třeba se zamyslí nad svými činy a nad tím, co vlastně skutek znamená.
V Brně se podobný mural objeví na zdi bývalého kláštera vedle Nadace Partnerství, která je organizátorem projektu na české straně. Oba muraly by měly být dokončeny do 24. února. Projekt zdůrazňuje jednotu a vzájemnou podporu mezi městy Lvov a Brno a je projevem kulturní spolupráce mezi Ukrajinou a Českou republikou.
Autorem muralu je známý brněnský streetartový umělec, básník a tvůrce graffiti Timo. Svou tvůrčí činnost ve veřejném prostoru zahájil v roce 1997 a je známý krátkými básněmi, stylizovanými obrazy a slogany na městských zdech. Jeho tvorba se vyznačuje ironií a společenskou kritikou, někdy používá pozměněná loga známých značek. Jeho tvorbě je věnována kniha „b jako brno“, která vyšla v roce 2019.
Projekt je realizován v rámci bilaterální spolupráce mezi Lvovem a Brnem za podpory města Brna, Jihomoravského kraje, Fondu Partnerství a nakladatelství Větrné mlýny. Partnerem Lvova je Institut pro kulturní strategii. Cílem projektu je nejen připomenout těžké události na Ukrajině, ale také inspirovat další vzájemnou podporu a spolupráci mezi Ukrajinou a Českou republikou.
Zdroj: Institut strategie kultury