Reforma autorského práva prošla Evropským parlamentem. Postavení firem jako Google či Facebook oslabí a naopak posílí práva vydavatelů či filmařů.
Evropští poslanci včera schválili směrnici o autorských právech. Ta by měla více reflektovat dobu „internetovou“. Největší boj se vedl hlavně o její dva články: 11 a 13. Oba nakonec ve směrnici zůstaly.
První z nich řeší vztah majitelů autorských práv, tedy vydavatelů a novinářů, a digitálních společností jako Google, Facebook či v Česku Seznam. Právě tyto společnosti přitom proti směrnici, respektive přijetí některých částí, dlouhodobě bojovaly. Jednotlivé státy teď mají dva roky, aby směrnici zavedly do národní legislativy. „Jde o historický okamžik pro autorsképrávo. Vytváří se totiž podmínky k tomu, aby vydavatelé mohli chránit jimi vytvořený obsah na digitálním trhu a jednat s těmi, kdo jej dále komerčně využívají, o podmínkách poskytnutí finančních kompenzací za toto používání,“ sdělil LN Václav Mach, ředitel Unie vydavatelů.
Podle něj se tak otevřela cesta, jak mohou vydavatelé získat další peníze na tvorbu obsahu. Během posledních patnácti let se totiž zásadním způsobem změnil přístup platforem k vydavatelům a toho, kolik jim platily. „Spousta vydavatelství tak musela propouštět,“ dodal Václav Mach.
Bude víc peněz na obsah?
Jestli ale vydavatelé získají skutečně více peněz, není jisté. „Co se týče článku 11, vůbec není jasné, jaký to bude mít ekonomický dopad. Důležité je, že to přináší jistotu do právních vztahů. Nikdo teď do toho nevstoupí a neřekne Googlu – plať vydavatelům víc. O tom to není. Primárně to dává autorům, kteří jsou dnes ve velké defenzivě, velkou šanci získat a vyjednat si lepší postavení a podmínky,“ říká europoslanec Luděk Niedermayer.
Pro Google a spol je přijetí směrnice v současné podobě prohra. „Znění směrnice o autorském právu se sice zlepšilo, ale stále povede k právní nejistotě a poškodí tvůrčí a digitální ekonomiku Evropy. Detaily budou v tomto případě důležité, a proto se těšíme na spolupráci s politickými činiteli, vydavateli, tvůrci i vlastníky práv při implementaci nových pravidel v jednotlivých členských státech EU,“ uvedla mluvčí českého Googlu Alžběta Houzarová.
aký to bude mít dopad na uživatele, nechce odhadovat ani zástupkyně české internetové jedničky, společnosti Seznam. „Je obtížné být nyní jakkoli konkrétní, když nevíme, jakou podobu bude mít směrnice v naší legislativě. Nadále však platí, že uživatelům budeme ve výsledcích našeho vyhledávání nabízet ty nejlepší možné výsledky, které jsou pro ně relevantní,“ říká Aneta Kapuciánová, mluvčí společnosti.
Kontrola autorských práv
Druhým sporným bodem směrnice byl pak článek 13. Ten kromě jiného zavádí pro společnosti jako Facebook či YouTube povinnost zjistit, zda sdílený obsah na sociální síti neporušuje autorská práva. Dosud totiž platilo, že jejich majitel se musel ozvat a platforma nelegální obsah stáhla. Nedávno se o tom například přesvědčili tvůrci seriálu Most!, který se objevil na populárním webu pro sdílení videí YouTube.
„Podle mého přesvědčení budou dopady této direktivy na uživatele velmi malé s výjimkou toho, že platformy, které dnes kradou obsah a zadarmo ho distribuují, zmizí z trhu,“ řekl Niedermayer. „Je například otázkou, jak na to bude reagovat na YouTube. Jedna z hypotéz je, že si teď YouTube začne kupovat autorská práva, aby tam ty klipy a písničky zůstaly,“ míní europoslanec.