SVĚDECTVÍ TEREZÍNSKÝCH ZDÍ
26.03.2015 11:37|ministerstvo
Výstava fotografií Richarda Homoly představí snímky zachycující dochované stopy, vzkazy a jiné nápisy ryté vězni do terezínských zdí během válečných let. 1. 4. - 16. 5. 2015.
Richard Homola se pro České centrum Praha rozhodl vybrat rozsáhlejší část fotografického souboru čítajícího asi 300 negativů. Soubor představuje nálezy osobního charakteru, artefakty týkající se organizační struktury ghetta a doplňující výtvarné práce, které charakterizují Terezín v jeho specifické podobě. Zachycené nápisy z válečných let jsou dnes navíc ohroženy různými opravami a přestavbami. Výstava Svědectví terezínských zdí ukáže velkoformátové černobílé fotografie, jež ve své technické i výtvarné kvalitě dávají vyniknout příběhu obsaženému v artefaktech.
Projekt Richarda Homoly byl podpořen v roce 2013 a 2014 grantem Nadace Židovské obce v Praze. Autor na něm začal pracovat v květnu 2013 a činí tak dodnes. Za necelý rok práce bylo provedeno pátrání na 90 % venkovních zdí šancí, 75 % obytných a kasárenských objektů města a asi 15 % soukromých domů. Celkem to představuje cca 25 % celkové rozlohy ghetta. Práce byla realizována technikou velkoformátové černobílé fotografie, tj. formát negativu 18 × 24 cm a 20 × 25 cm. Soubor je kopírován formou kontaktních kopií na bromostříbrné papíry.
_ _ _
Richard Homola se narodil 30. listopadu 1966 v České Lípě. Umělecké fotografii se věnuje od roku 1989. Připravil 28 samostatných výstav, z toho 2 zahraniční (Německo, USA). V roce 2002 se stal členem Asociace fotografů. Do roku 2008 působil v rodné České Lípě, nyní žije a pracuje v Praze. Osou Homolovy tvorby je zobrazení krajiny – přírody živé i neživé – ve vztahu k výtvorům lidských rukou. V letech 1993 až 2000 Homola vytvořil několik ucelených cyklů: Kláštery, Irsko, Česká Lípa - dny a noci, Bezděz a Kraj pod Vlhoští. K těmto souborům ještě připojil intimní krajinářské Peklo a práci Sv. Vít, v níž se pokusil ztvárnit katedrálu sv. Víta. Pro jmenované cykly autor užil střední formáty filmu, od roku 2002 ovšem pracuje s velkoformátovou kamerou a vytváří tzv. kontaktní kopie. Technikou kontaktu vznikla řada dalších tematických cyklů a stále se rozšiřujících souborů, např. Český Krumlov, Telč, Pražské mosty, Parky aj. Homolův cyklus Máchovo jezero byl v únoru 2007 oceněn třetím místem na fotografické soutěži „Štíty Viléma Heckela“. Stopy v bývalém terezínském ghettu Homola dokumentuje od roku 2013.
Kurátor výstavy: Petr Kliment
České centrum Praha
Soubory ke stažení