Nastavení cookies

Reforma dotačního programu Akviziční fond

24.01.2025 15:14|ministerstvo

Akviziční fond je od doby svého vzniku v roce 2017 mimořádně účinný nástroj podpory sbírkotvorné činnosti českých muzeí a galerií.

 

Jeho cílem je nákup uměleckých děl mladších 50-ti let, které patří mezi díla typickým způsobem představující vývoj výtvarného umění v České republice vnímaný v mezinárodním kontextu. Byl již využit velkou částí muzeí a galerií napříč všemi regiony České republiky, které díky akvizicím významných děl zvyšují svou návštěvnickou atraktivitu a zároveň účinněji pečují o české kulturní dědictví. Pokračování tohoto programu je tedy více než žádoucí, avšak postupně se projevila potřeba zásadních změn. Na návrh Ministerstva kultury tak bylo schváleno dne 20. listopadu 2024 nové usnesení vlády České republiky č. 842, na jehož základě následně proběhla komplexní reforma programu. 

 

Důležitým aspektem této reformy je rozšíření okruhu oprávněných žadatelů na státní příspěvkové organizace, které spravují sbírky muzejní povahy ve vlastnictví České republiky. Vlivem několika mimořádných události, jako byla například pandemie COVID-19, ruský vpád na Ukrajinu či energetická krize, se objevila určitá nestabilita a nejistota v oblasti možnosti státního rozpočtu financovat akviziční činnost těchto organizací. Jejich konkurenceschopnost na trhu s uměním se tak snižovala, což výrazně omezovalo jejich veřejnou službu. Právě reforma Akvizičního fondu umožní těmto státním příspěvkovým organizacím, které mohou požádat o uhrazení až 100 % částky akvizice, rozvoj jejich činnosti a pozitivně ovlivní také český trh s uměním. 

 

Zároveň se od roku 2017 v praxi ukázalo, že je potřebné zajistit zefektivnění celého procesu. V rámci reformy jsou úpravy parametrů programu jednoduší a již nyní proběhla řada žádoucích změn. Změny zasáhly Radu Akvizičního fondu, která nyní bude složena minimálně ze sedmi členů z řad odborníků na oblast moderního a současného umění, architektury a designu. Flexibilnější je také administrace žádosti. V souladu se systematickou digitalizací resortních dotačních titulů již celý proces probíhá v rámci Dotačního portálu Ministerstva kultury (https://dpmkportal.mkcr.cz/). Je rovněž nezbytné zdůraznit, že ministr kultury Mgr. Martin Baxa pro rok 2025 zajistil mimořádné navýšení finančních prostředků v programu ve výši trojnásobku předchozí alokace.

 

Nově probíhá vyhlášení programu prostřednictvím dvou výzev. Pro nestátní organizace je termínem vyhlášení výzvy pátek 24. ledna 2025, pro státní příspěvkové organizace je pak termínem vyhlášení výzvy pondělí 27. ledna 2025. Příjem žádostí v obou výzvách probíhá ve dvou fázích, a to nejprve do 31. 3. 2025 a posléze do 31. 8. 2025. 

 

Více informací je k dispozici na: https://mk.gov.cz/akvizicni-fond-cs-1697

 

Soubory ke stažení
TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Jana Malíková
Vedoucí tiskového oddělení
Tisková mluvčí
T: 257 085 444
M: 606 752 051
E: jana.malikova@mk.gov.cz


Petra Hrušová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 362
M: 725 700 095
E: petra.hrusova@mk.gov.cz


Ivana Awwadová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 484
M: 777 457 341
E: ivana.awwadova@mk.gov.cz


Jana Zechmeisterová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 206
M: 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz


Tomáš Lehečka
Pracovník tiskového oddělení
T: 257 085 364
M: 722 131 246
E: tomas.lehecka@mk.gov.cz

info Novinářské dotazy prosím zasílejte na press@mk.gov.cz.

Ostatní (včetně dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím) směřujte na epodatelna@mk.gov.cz, odkud budou zaslány příslušným odborným útvarům k vyřízení.

Spojte se s námi