Nastavení cookies

Třetí výzva Kreativní vouchery – Design Credits rozšiřuje možnosti investovat do průmyslového designu  

14.02.2025 09:32|ministerstvo

Ministerstvo kultury a agentura na podporu obchodu CzechTrade pokračují v podpoře propojování malých a středních firem s kreativními profesionály z Adresáře designérů CzechTrade, kteří firmám pomohou inovovat design produktů.

 

Ve třetí výzvě k iniciativě Kreativní vouchery – Design Credits dochází k navýšení maximální výše dotace na jednu žádost na 200 000 Kč bez DPH, přičemž zůstává zachována minimální 15 % participace žadatele z řad malých a středních podniků. Výzva tak otevírá malým a středím firmám i designérům nové možnosti, jak efektivně investovat do průmyslového designu, posílit konkurenceschopnost a podpořit inovace v českém průmyslu.

Klíčovými důvody jsou čas, odborná náročnost a nutnost dalších investicí do moderních technologií
Důvody pro navýšení dotace je vyšší časová náročnost vývoje funkčního designu pro sériovou výrobu, který zahrnuje analýzu trhu, testování materiálů, ergonomické studie a tvorbu prototypů. Tyto si vyžadují více času než v jiných kreativních odvětvích. Průmyslový design předpokládá také vyšší odbornou náročnost – vyžaduje interdisciplinární přístup spojující estetiku s inženýrstvím, ergonomií, znalostí materiálů a ekodesignem. To zvyšuje odborné nároky i náklady na práci designérů. V neposlední řadě musí průmyslový designér investovat do moderních technologií, jako jsou 3D tisk, CAD/CAM systémy a dalších nástrojů, nezbytných pro jeho práci. Navýšením dotace zohledňuje rostoucí nároky v oblasti průmyslového designu a umožňuje firmám efektivněji inovovat své produkty.

 

Žadatelé budou mít nově možnost podat až tři žádosti
Nově budou mít žadatelé možnost podat až tři žádosti, za předpokladu, že každý projekt bude zaměřen na unikátní řešení jednotlivých produktů v rámci kolekce nebo produktového portfolia firmy. Designéři budou moci zajistit vizuální a funkční jednotu celé kolekce a zároveň budou schopni inovovat jednotlivé produkty dle jejich specifických vlastností a použití. Více žádostí rovněž podporuje širší zapojení kreativců do inovačních procesů, což může pozitivně ovlivnit celé odvětví.

 

Cílem iniciativy Kreativní vouchery – Design Credits je podpořit vzájemnou spolupráci průmyslových designérů a malých a středních podniků v oblasti design inovací, začlenění kulturně kreativních odvětví do inovačního ekosystému ČR a zohlednění jejich funkce motoru inovací a růstu. 

Cílovou skupinou jsou malé a střední podniky, působící v různých odvětvích průmyslové nebo řemeslné výroby a kreativní profesionálové – průmysloví designéři, registrovaní v Adresáři designérů CzechTrade. 

Investice se uskuteční prostřednictvím systému design creditů na podporu průmyslových inovací v malých a středních podnicích. Cílem této již třetí výzvy je přidělit cca 50 design creditů.

 

V předchozích výzvách Design Credits v letech 2023–2024 bylo podpořeno 131 inovačních projektů malých a středních podniků za více než 21 mil Kč. Designérské služby poskytlo 72 průmyslových a produktových designérů, registrovaných v Adresáři designérů CzechTrade.

 

 „Výzva Design Credits navazuje na naši dlouhodobou podporu spolupráce mezi českými výrobci a průmyslovými designéry z Adresáře designérů CzechTrade. Tento tvůrčí proces umožňuje firmám nejen inovovat jejich produkty a rychle reagovat na měnící se trh, ale také posílit svou exportní připravenost. Českým podnikům nechybí skvělé nápady, mnohé z nich však potřebují odbornou podporu, aby své vize dotáhly do úspěšné realizace. Díky naší síti profesionálních designérů mohou firmy získat kvalitní průmyslový design, který jim pomůže zvýšit hodnotu značky a obstát v mezinárodní konkurenci,“ vysvětluje Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade.

 

Více k výzvě zde: https://mk.gov.cz/design-credits


Specifickým cílem výzvy je podpora spolupráce žadatele a poskytovatele designérských služeb, jež povede k vytvoření či inovaci výrobků. Externí služby průmyslových designérů mohou malým a středním podnikům pomoci inovovat jejich výrobky, rychle reagovat na požadavky trhu a tím podpořit jejich konkurenceschopnost, posílit exportní připravenost a významně zvýšit hodnotu jejich značky.

 

Adresář designérů CzechTrade, který spravuje Design Centrum CzechTrade, je online databáze českých profesionálů v oblasti designu. Slouží ke zprostředkování kontaktů na poskytovatele designérských služeb, například pro zájemce o podporu z evropských dotačních nástrojů. Profesionální designéři a designérská studia se do adresáře mohou registrovat zdarma, pokud splňují stanovené podmínky. Adresář je rovněž sdílen cestou zahraniční sítě CzechTrade a na webových stránkách mezinárodní organizace BEDA a je tedy také nástrojem na zviditelnění českých designérů v zahraničí. 

 


Kontakty pro média: 
Jana Zechmeisterová

tiskové oddělení
Ministerstvo kultury České republiky
T: +420 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz,

Jitka Nováčková 
manažerka vnějších vztahů a tisková mluvčí
CzechTrade 
T: +420 601 361 821
E: jitka.novackova@czechtrade.cz

 

Soubory ke stažení
TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Jana Malíková
Vedoucí tiskového oddělení
Tisková mluvčí
T: 257 085 444
M: 606 752 051
E: jana.malikova@mk.gov.cz


Petra Hrušová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 362
M: 725 700 095
E: petra.hrusova@mk.gov.cz


Ivana Awwadová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 484
M: 777 457 341
E: ivana.awwadova@mk.gov.cz


Jana Zechmeisterová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 206
M: 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz


Tomáš Lehečka
Pracovník tiskového oddělení
T: 257 085 364
M: 722 131 246
E: tomas.lehecka@mk.gov.cz

info Novinářské dotazy prosím zasílejte na press@mk.gov.cz.

Ostatní (včetně dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím) směřujte na epodatelna@mk.gov.cz, odkud budou zaslány příslušným odborným útvarům k vyřízení.

Spojte se s námi