Technické muzeum v Brně (TMB) ve středu 16. dubna 2025 opět otvírá svým návštěvníkům stálé expozice parních, vodních a leteckých motorů.
Po náročné rekonstrukci střechy centrální výstavní haly, v níž se zmíněné expozice nacházejí, bude hlavní budova muzea sídlícího v Brně – Králově Poli, Purkyňova 105, po více než třech letechkompletně v provozu.
„V důsledku poškození střechy muzejní budovy kvůli mokrému a těžkému sněhu v prosinci 2021 došlo okamžitě k uzavření expoziční haly a museli jsme tomu přizpůsobit provoz celého muzea,“ uvádí Ing. Ivo Štěpánek, ředitel TMB. „Kvůli bezpečnosti návštěvníků jsme havárií dotčený prostor zcela uzavřeli. Poté jsme průhled do expozic vizuálně zakryli panely s dobovými fotografiemi, které, jak se později ukázalo, vytvořily autentická zákoutí pro expozice historických automobilů a další výstavy,“ pokračuje Ivo Štěpánek. „Nicméně velký prostor pro vernisáže výstav či akce pro veřejnost, především školní skupiny a rodiny s dětmi, nám opravdu chyběl. Nyní k znovuotevřené výstavní hale přibylo i její důmyslné propojení s muzejní restaurací. To umožňuje našim návštěvníkům se během návštěvy muzea občerstvit, aniž by museli procházet exteriérem, jako tomu bylo doposud.“
„Vlastní rekonstrukci střechy předcházel odborný posudek, bylo provedeno statické zabezpečení a průběžné sledování havarované střechy,“ vysvětluje Mgr. Lubomír Anděl, náměstek ředitele TMB pro Odbor provozu a ekonomiky. „Na základě výběrového řízení byla vybrána projekční firma OK.Atelier s.r.o. a poté byla vypracována projektová dokumentace pro provedení stavby. Následovalo vydání stavebního povolení na opravu havárie střechy a k němu posléze přibyla vydání územního souhlasu, vodoprávního povolení a stavebního povolení na nádrž na dešťovou vodu. V dubnu 2024 byla pro realizaci stavby na základě výběrového řízení vybrána Moravská stavební unie – MSU s.r.o.,“ upřesňuje Lubomír Anděl. „Vlastní realizace zakázky, tedy provedení nové ocelové konstrukce včetně střešního pláště a odvodnění, měla probíhat dle harmonogramu v termínu od 1. 5. 2024 do 31. 5. 2025, avšak byla úspěšně dokončena již v březnu 2025.“
„Dominantním prvkem expoziční haly s parními, vodními a leteckými motory je letadlo L-200 Morava,“ popisuje Mgr. Josef Večeřa, náměstek ředitele TMB pro Odbor vědy a techniky. „Stroje L-200 Morava (registrace OK-RFR), které se vyznačovaly vynikajícími letovými vlastnostmi, se vyráběly v letech 1957–1964 a sloužily jako aerotaxi, dále k výcviku pilotů i pro přepravu pacientů. I když upevnění rozměrného exponátu v největším výstavním prostoru muzea nebylo technicky vůbec jednoduché, díky precizní přípravě jsme náročný proces zavěšení letadla zdárně realizovali.“
Návštěvníky rovněž zaujme vrtulník HC-102 Heli Baby (registrace OK-RVL). Tento první a jediný československý sériově vyráběný vrtulník sloužil jako cvičný a spojovací stroj. Poprvé vzlétl v roce 1954 a už v následujícím roce byl představen veřejnosti na brněnském výstavišti, kde probíhala 1. výstava československého strojírenství.
Dalším přírůstkem v expozici leteckých motorů je vesmírné rameno pro magnetometr MAG-Boom. Vyvinula jej brněnská firma Frentech Aerospace pro evropskou sondu JUICE určenou k průzkumu planety Jupiter, jež byla vypuštěna v roce 2023. „Oproti klasickým ramenům s mechanickými prvky se „brněnské“ rameno otevírá pomocí materiálu s tvarovou pamětí, takže je u něj prakticky nulové riziko selhání,“ komentuje Josef Večeřa. Evropská kosmická agentura nakonec pro cestu k Jupiteru zvolila konzervativnější řešení s mechanickými prvky. „Zajímavostí je, že se jedná do dnešní doby o nejdražší a největší kosmický hardware vyrobený v České republice.“
Expozice parních motorů zaměřená převážně na stroje vyrobené a pracující v moravském regionu na přelomu 19. a 20. století a expozice vodních motorů s Peltonovou, Francisovou a Kaplanovou turbínou je nově doplněna i o stožár vysokého napětí. „Jedná se o ocelový nýtovaný příhradový stožár používaný v první polovině 20. století v distribuční soustavě o napětí 22 kV pro přenos elektrické energie na střední vzdálenosti. Jeho konstrukce nese tři slaněné vodiče uspořádané do trojúhelníku, ty jsou od kovové nosné struktury odděleny keramickými izolátory,“ doplňuje Josef Večeřa.
V nově otevřených expozicích budou opět probíhat tematické edukační programy, které pro školní skupiny připravuje lektorský tým Technického muzea Brně.
Více informací naleznete na:
www.tmbrno.cz/expozice/parni-motory/
www.tmbrno.cz/expozice/vodni-motory/
www.tmbrno.cz/expozice/letecke-motory/
Kontakt:
Mgr. Josef Večeřa
náměstek ředitele TMB pro Odbor vědy a techniky
T: +420 541 421 405
E: vecera@tmbrno.cz