V rámci předsednictví České republiky v Radě EU se ve dnech 14. a 15. 7. 2022 v Národním muzeu v Praze uskutečnila konference pod názvem Opportunities (and limits) for media and copyright regulation and self-regulation (Možnosti (a limity) regulace a samoregulace médií a autorských práv) pořádaná odborem médií a audiovize, samostatným oddělením autorského práva a odborem mezinárodních vztahů ve spolupráci s tiskovým oddělením a samostatným oddělením informačních technologií a spisové služby. Cílem konference bylo poukázat na aktuální otázky vztahující se k regulaci a samoregulaci v oblasti médií a autorských práv. Akce se účastnilo přes 160 účastníků, z nichž více než polovina přicestovala ze zahraničí, a to převážně z jiných členských států EU. Kromě společné části byly uspořádány čtyři tematické panely, dva k otázkám z mediální oblasti a dva z oblasti autorskoprávní.
Konferenci zahájil ministr kultury Martin Baxa, který vyzdvihl priority českého předsednictví v Radě EU, mezi které patří problematika svobody médií a dále očekávání spojená s chystaným Evropským aktem ke svobodě médií. Ve svém projevu ministr mj. také poděkoval kolegům z Ministerstva kultury, a to nejen za to, že uspořádali tuto konferenci, ale také za jejich houževnatou práci na nelehkém poli audiovize a autorského práva.
Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová pak ve videozdravici nastínila plánovaný obsah chystaného legislativního aktu, který by se měl zabývat i tématem boje proti dezinformacím. Jiří Maceška, místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ČR pozdravil účastníky konference a poděkoval za uspořádání akce na téma, které je pro regulační orgány velmi aktuální. Dále vystoupila europoslankyně Michaela Šojdrová, která poukázala na skutečnost ohledně toho, jak se stírají hranice mezi jednotlivými částmi mediálního trhu díky konvergenci služeb a zařízení a z toho důvodu i na důležitou roli samoregulace a koregulace. Chystaný Evropský akt ke svobodě médií by dle ní měl citlivě brát v potaz různé podmínky v jednotlivých členských státech. V této souvislosti zdůraznila, že Evropský parlament se o otázky spojené se svobodou médií velmi zajímá.
Následoval blok čistě odborných příspěvků, v němž nejprve vystoupila Susanne Nikoltchev z Evropské audiovizuální observatoře, která popsala aktuální situaci na audiovizuálním a mediálním trhu v Evropě, včetně aktuálních trendů. Roch-Olivier Maistre, prezident francouzského regulačního úřadu ARCOM, představil tento nový orgán, který vznikl konvergencí tradičního regulačního orgánu pro oblast rozhlasového a televizního vysílání (CSA) a instituce na ochranu před pirátstvím Hadopi. Celene Craig, vedoucí úřadu irského regulátora pro vysílání (BAI), popsala aktivity v Irsku, které bude v centru pozornosti, neboť je v návaznosti na platnou legislativu EU primárně odpovědné za regulaci globální služby Youtube pro celou EU. Společný blok uzavřel Peter Matzneller z německého úřadu pro mediální regulaci - DLM a z Evropské platformy regulačních úřadů - EPRA s příspěvkem o aktuálním vývoji v oblasti regulace audiovizuálních služeb v Německu.
Druhá část konference probíhala již ve dvou paralelně běžících blocích, jeden zaměřený na mediální regulaci, druhý na autorskoprávní témata. Panel na přeshraniční spolupráci regulačních orgánů se věnoval dosaženým výsledkům spolupráce, zejména v rámci uskupení ERGA, platformy spolupráce založené směrnicí o audiovizuálních mediálních službách a následně dalšími možnostmi spolupráce, zejm. v otázkách, jak čelit propagandistickým vysíláním. V panelu věnovaném alternativnímu řešení autorskoprávních sporů představil zástupce Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) Leandro Toscano aktivity Arbitrážního a mediačního centra WIPO, které působí jako mezinárodní zázemí pro časově a nákladově efektivní alternativy k soudnímu vedení sporů o duševní vlastnictví, mj. poskytuje právní a organizačně odborné znalosti v oblasti alternativního řešení sporů (ADR), poskytuje pomoc členským státům WIPO s rozvojem jejich duševního vlastnictví (IP), jeho komercializaci a dalšího využití. Raphaël Berger, zástupce francouzského úřadu pro ochranu autorských práv v online prostředí (ARCOM), představil nově vzniklého regulátora pro oblast audiovizuální a digitální komunikace – ARCOM. Tento úřad vznikl v roce 2022 sloučením HADOPI s Výborem pro audiovizi a jeho hlavními úkoly v oblasti autorských práv bude posuzování a rozpoznávání online obsahu, podpora spolupráce mezi nositeli práv k online obsahu a poskytovateli služeb pro sdílení obsahu a řešení sporů mezi poskytovateli služeb pro sdílení obsahu online a nositeli práv, popř. uživateli internetu. Na závěr Maria-Daphne Papadopoulou, LL.M., úřadující ředitelka Hellenic Copyright Organization (HCO) a zároveň zástupkyně Ministerstva kultury a sportu Řecka představila činnost řeckého Výboru pro sledování porušování autorských a souvisejících práv na internetu. Úkolem výboru je efektivně řešit případy online pirátství. Pokud o to nositelé práv požádají a prokáží oprávněnost svého požadavku, výbor je schopen v krátkém čase nelegální obsah webových stránek odstranit nebo zablokovat. Pokuta za nelegální sdílení činí 500 – 1.000 EUR za každý den neoprávněného užití. Výbor stejně tak působí i v oblasti blokování nelegálních sportovních a kulturních přenosů. Rozhodnutí výboru jsou zveřejňována na webových stránkách HCO včetně tzv. „black listů“.
Konference pokračovala druhý den opět souběžně běžícími panely. V mediální oblasti se panel věnoval možnostem samoregulačních aktivit, výchozím bodem byla opět směrnice o audiovizuálních mediálních službách. Druhým diskutovaným tématem byl nedávno přijatý novelizovaný kodex zásad pro boj s dezinformacemi, který byl přijatý pod taktovkou Evropské komise. Autorskoprávní panel byl věnován kolektivnímu vyjednávání. Nejprve byly zástupkyní Evropské komise Idou Dojčinović a zástupkyněmi ÚOHS Šárkou Benešovou a Romanou Skácelovou představeny připravované Pokyny Evropské komise k aplikaci soutěžního práva na kolektivní smlouvy týkající se pracovních podmínek OSVČ. Poté následovaly prezentace zkušeností s kolektivním vyjednáváním v zahraničí. Max Rumney z PACT (britská televizní odborová organizace zastupující nezávislé televizní a filmové produkční společnosti), prezentoval zkušenosti s uzavíráním kolektivních dohod mezi autory, výkonnými umělci i štáby ve Spojeném království. Ahti Vänttinen z FIM (Finnish Musicians Union) popsal zkušenosti s vyjednáváním o právech výkonných umělců vůči producentům zvukových záznamů, Cécile Despringre ze Society of Audiovisual Authors (SAA), se zaměřila na francouzskou praxi v oblasti kolektivního vyjednávání v autorském právu a Gregor Štibernik z AIPA/AEPO-ARTIS (Slovenian Collective Society for Autors, Performers and Film Producers) nakonec zmínil slovinské zkušenosti s kolektivním vyjednáváním, které jsou v tomto státě ještě v začátcích.
Konference představovala po covidovém období virtuálních akcí první velkou příležitost pro odborníky z oblasti médií a autorských práv k osobním setkáním. OMA i SOAP obdržely velmi pozitivní reakce ze strany účastníků, a to jak k organizačnímu zajištění, tak k vhodně zvolenému obsahovému zaměření a výběru vystupujících.
Podrobný program a audiovizuální záznam konference je možné nalézt na tomto odkazu na stránkách Ministerstva kultury.