Registr umělců: setkání odborné veřejnosti a médií na Ministerstvu kultury
02.09.2025 15:41|ministerstvo
Registr umělců je tématem posledních dvou měsíců. Od začátku července je možné podávat žádost o registraci a v souvislosti s tímto procesem se objevují dotazy ze strany žadatelů i odborné veřejnosti.
Odbor umění, knihoven a kreativních odvětví Ministerstva kultury se proto rozhodl uspořádat neformální setkání pro odbornou veřejnost a média, ve kterém jeho ředitelka Zuzana Zahradníčková shrnula historii vzniku registru, problematiku statusu umělce, aktuální statistiky zápisů do registru, nejčastější otázky i nepřesnosti nebo nepravdy, které se v této souvislosti objevují.
Registr umělců lze chápat jako výchozí bod série opatření, jejichž cílem je zlepšení podmínek pro uměleckou činnost. Je to nástroj, který pomáhá definovat cílovou skupinu návazných opatření, z nichž ty nejzásadnější je třeba vyjednávat ve spolupráci s ostatními rezorty. V současné chvíli je registr úzce provázán ze stipendijním programem Ministerstva kultury.
„V samotném závěru srpna jsme evidovali 150 žádostí a vydáno bylo 60 osvědčení. Je potřeba zdůraznit, že každou žádost posuzujeme individuálně. Jsme maximálně vstřícní, žadatelům například radíme, kde dohledat chybějící podklady, konzultujeme. Vyřízení tedy není tak rychlé, jak by se mohlo zdát. Většina žádostí je však akceptována,“ vysvětlila Zuzana Zahradníčková.
Žádosti o zápis do registru lze podávat datovou schránkou, poštou nebo prostřednictvím formuláře na webových stránkách Ministerstva kultury.
Pro umělce zapsané v registru umělců je pak určen stipendijní program Ministerstva kultury, jehož vyhlášení se předpokládá v průběhu letošního září.
Pilotní výzva bude koncipována jako mezioborová a preferována bude podpora projektů s délkou maximálně 12 měsíců. V rámci stipendijního programu bude možné ucházet se o podporu tvůrčích projektů, jejichž cílem bude vytvoření uměleckého díla, nebo studijních uměleckých či odborných stáží.
Soubory ke stažení