Nastavení cookies

PODOBY UKRAJINSKÉ KULTURY

23.06.2025 17:00|ministerstvo

Podoby ukrajinské kultury informují o aktuálním dění v ukrajinské kultuře. V týdenní periodicitě přináší výběr zpráv o nejzajímavějších kulturních událostech z Ukrajiny. I přes mimořádně složité období, kterým Ukrajina nyní prochází, ukrajinská kultura žije. Putinova agresivní válka má mnohé oběti. Umírají civilisté i vojáci. Jsou ničena města, infrastruktura a zcela cíleně i kulturní památky a kulturní instituce. To ale neznamená, že se na ukrajinské kulturní scéně nic neděje. Právě naopak.

 

Rusové od začátku totální invaze na Ukrajinu poškodili 1300 budov kulturní infrastruktury, 505 z nich bylo zcela zničeno. Nejvíce utrpěly klubovny a komunitní centra, které tvoří 47% poškozených budov. Kromě toho bylo ostřelováním poškozeno více než 500 památek kulturního dědictví Ukrajiny [https://bit.ly/3ljXmJj].

Ztráty kultury na Ruskem okupovaném území Ukrajiny není možné v současné době přesně vypočítat  – do svobodného světa se dostávají jen útržkovité informace o Rusy vyrabovaných muzeích a spálených knihovních fondech, stejně jako o zmizelých soukromých uměleckých sbírkách. Předběžně se hovoří o desítkách tisíc ukradených kulturních předmětů. Některé z nich se postupně daří vracet zpět na Ukrajinu [https://bit.ly/3YXXOKT], některé však budou také nenávratně ztraceny.

Ukrajinská kultura projevuje mimořádnou odvahu a odhodlání. Nehledě na těžké zkoušky, kterými prochází její tvůrci, žije dále a pomáhá udržet v ukrajinském lidu zdravý bojový duch. Ukrajinští  umělci se nejen snaží svou tvorbou pomoci domácímu publiku vypořádat se s traumaty války, ale zároveň šiří povědomí o své zemi v zahraničí, a to doslova na všech kontinentech. 

MKČR bude pravidelně každý týden ve spolupráci s Tetianou Okopnou přinášet zprávy z ukrajinské kultury, jako důkaz, že ukrajinská kultura žije ve své rozmanitosti, že se nevzdala a nepodlehla.


Podoby ukrajinské kultury –  květen - červen 2025

Ukrajinská kultura nyní neprožívá své nejlepší časy, ale přesto se nevzdává. Tanec, výtvarné umění, architektura, literatura i film se proměňují a hledají nové cesty k publiku. Umělci i nadále vytvářejí nové umělecké světy, vzpomínají na zabité kolegy a kolegyně, vydávají alba, pořádají výstavy a obnovují zničená ruskými vojáky divadla. Přinášíme devět zpráv z různých koutů kulturního dění: od Kyjeva přes Sumy až po Cannes.

 

 

  1. Ukrajinský kreativní průmysl přišel během války o více než 20 procent všech pracovníků

Válka na Ukrajině má ničivý dopad na oblast kultury. Jak uvedla náměstkyně ministryně kultury Anastasia Hryhorenko, od začátku plnohodnotné ruské invaze přišla kulturní sféra o více než 20 procent svých pracovníků.

„Mnozí muži odešli do armády, někteří zaměstnanci změnili obor kvůli vyššímu finančními ohodnocení, další emigrovali do zahraničí,“ vysvětlila Hryhorenko v rozhovoru pro ukrajinská média. S nedostatkem kvalifikovaných odborníků se potýkají muzea, knihovny, divadla i kulturní domy. V přifrontových oblastech je situace obzvlášť kritická.

Podle náměstkyně ministerstvo podniká kroky k tomu, aby zajistilo lepší pracovní podmínky pro pracovníky v kultuře a zvýšilo motivaci stávajících zaměstnanců zůstat ve svém oboru. 

Zároveň však Hryhorenko upozornila, že kromě lidských kapacit kulturní sféra čelí i masivnímu ničení kulturních objektů. Od února 2022 bylo zničeno nebo poškozeno 1390 památek ukrajinského kulturního dědictví. Ukrajina považuje tyto útoky za součást cílené kulturní destrukce ze strany agresorského Ruska.

Zdroj: Espreso.tv, 13. května 2025

 

 

  1. Eskapistiko: balet, který odráží symbiózu tance a hudby 

V Kyjevské opeře se 26. května uskutečnila premiéra moderního baletu Eskapistiko, který je součástí večera jednoaktových představení 1984. Jiná. Eskapistiko. Tento inovativní projekt od Insha Dance Company přináší unikátní spojení tance a hudby, kde každá interakce tanečníků s velkou kovovou polokoulí generuje hudbu v reálném čase prostřednictvím modulárního syntezátoru.

Inovativní choreoakustický přístup přináší organickou digitalizaci tanečního divadla, kde pohyb tanečníků přímo ovlivňuje hudební kompozici. Kostýmy pro představení byly vytvořeny s využitím umělé inteligence, což přidává další vrstvu inovace.

Představení Eskapistiko zkoumá vnitřní hledání svobody prostřednictvím tance a konflikt mezi únikem od reality a touhou vrátit se k sobě samému. Moderní choreografie a elektronická hudba vytvářejí vnitřní konflikt, kde každý pohyb a zvuk mají svůj význam.

Původně byla premiéra plánována na 6. ledna, ale byla odložena kvůli technickým a výrobním komplikacím. Centrální objekt, kovová polokoule, která se během představení stává živým hudebním nástrojem, vyžadoval více času na výrobu kvůli problémům s dodávkami elektřiny po ruských leteckých útocích.

Diváci budou mít možnost zažít jedinečný zážitek, kde tanec a hudba splývají v jeden celek, a každý pohyb vytváří neopakovatelný hudební moment.

Zdroj: Espreso

 

 

  1. Ziferblat vydali první anglicky zpívané album Of Us

Ukrajinská skupina Ziferblat, která reprezentovala Ukrajinu na Eurovision Song Contest 2025 ve švýcarském Basileji, vydala 2. května své první anglicky zpívané album s názvem Of Us. Album obsahuje sedm skladeb, včetně písně Bird of Pray, se kterou skupina vystoupila na Eurovizi a umístila se na devátém místě. Píseň Bird of Pray je bilingvní skladba v angličtině a ukrajinštině, která kombinuje alternativní rock s prvky tradiční ukrajinské hudby. Text písně vyjadřuje témata ztráty, naděje a víry, odrážející současnou situaci na Ukrajině.

Během svého vystoupení na Eurovizi skupina Ziferblat zaujala nejen hudbou, ale i vizuální stránkou. Kostýmy navrhl ukrajinský designér Ivan Frolov, známý svou spoluprací s umělci jako Beyoncé, Jennifer Lopez, Ritu Oru nebo skupinu Måneskin. 

Členové skupiny uvedli, že Of Us je jejich první významný pokus být slyšeni mimo Ukrajinu. Album vzniklo v krátkém čase, s minimálními úpravami, a prezentuje materiál tak, jak byl původně vytvořen.

Zdroj: Suspilne

 

  1. Ukrajina otevřela Cannes: Den Ukrajiny na festivalu přinesl tři silné filmové výpovědi

Letošní ročník filmového festivalu v Cannes byl 13. května zahájen Dnem Ukrajiny, v jehož rámci proběhla speciální série projekcí tří dokumentárních filmů, které různými způsoby reflektují současnou ukrajinskou realitu a válku.

Jako první se promítal francouzský dokumentární snímek Zelenskyj, který sleduje život ukrajinského prezidenta od dětství v Kryvém Rihu až po jeho politické působení. Film vykresluje nejen jeho cestu k moci, ale také kulturní a společenské pozadí, ze kterého vzešel.

Druhým uvedeným filmem byl Notre Guerre (Naše válka) francouzského filozofa a publicisty Bernarda-Henriho Lévyho, který završuje jeho „ukrajinský kvartet“. Film sleduje každodenní život na frontě a civilní realitu obyvatel východní Ukrajiny mezi únorem a dubnem 2025. Autoři věnují zvláštní pozornost brigádě Anny Kyjevské, která byla vycvičena ve Francii, i anonymním hrdinům z řad civilistů.

Posledním filmem večera byl dokument 200 metrů do Avdijivky od oscarového režiséra Mstyslava Černova. Snímek sleduje osvobození vesnice Andrijivka u Bachmutu ukrajinskou armádou a měl svou světovou premiéru na festivalu Sundance v lednu 2025.

Den Ukrajiny v Cannes tak nabídl mezinárodnímu publiku výjimečný vhled do reality války očima těch, kdo ji žijí. Jednalo se o silné gesto kulturní přítomnosti Ukrajiny na jedné z nejvýznamnějších světových filmových platforem.

Zdroj: Vogue.ua

 

 

  1. Na kyjevském Majdanu Nezávislosti je umístěna mozaika Boryviter Ally Horské

Na rušném kyjevském Majdanu se 12. června objevilo něco, co zde chybělo nejen fyzicky, ale i symbolicky. Mistrovská mozaika Boryviter (česky Poštolka), kterou v roce 1967 vytvořili legendární ukrajinští monumentalisti Alla Horská a Viktor Zarecký, byla znovu odhalena ve své plné kráse. Replika ikonického díla, původně umístěného v interiéru mariupolské restaurace Ukrajina a v roce 2022 nenávratně poškozeného ruskými ozbrojenými silami, je nyní dočasnou součástí centra hlavního města.

Práce nad přesnou kopií mozaiky nebyly jednoduché. Na rekonstrukci pracovalo 15 umělců a badatelů pod vedením Oleny Zarecké, vnučky Horské. Aby dosáhli co největší věrnosti originálu, shromáždili třičtvrtě tuny materiálů z různých koutů světa: neprůhledné sklo, smalt, obklady, dokonce i hliníkové lžíce. Práce probíhala v hangáru Ukrajinských drah, smaltu pro reprodukci sháněli z pozůstatků sovětských skladů i nových ukrajinských výroben v Sumách a ve Lvově.

Boryviter, původně zamyšleny jako hrdinný symbol sovětské propagandy, byl v rukou Horské a jejích kolegů proměněn v poetický obraz Azovské oblasti, kde se setkává step a moře. Právě tato odvaha osobní interpretace dostala umělkyni do hledáčku sovětského režimu. Po záhadné a nikdy nevyšetřené vraždě Horské v roce 1970 bylo její jméno vymazáno ze seznamů umělců a její díla záměrně ničena. Ke dnešnímu dni se dochovaly pouze tři původní mozaiky Ally Horské, obzvlášť Boryviter se opět těší pozornosti a je symbolem odporu ruské kolonizační politice.

Projekt Boryviter realizoavala nezisková iniciativa Ukraine WOW spolu s Fondem Horské a Zareckého. Vznikla i druhá verze mozaiky, rozdělená na 1250 fragmentů, které si mohou lidé zakoupit a stát se symbolickými „strážci“ tohoto významného díla. Po osvobození Mariupolu bude z jednotlivých kusů obnovena původní mozaika v Mariupolu. Výnosy z prodeje budou věnovány na podporu zachování dvou dalších autorčin děl, jako je mozaika Vítr v Kyjevě či Pták v obci Helmjazyv (Čerkaská oblast). 

Replika mozaiky Boryviter je vystavena do 22. června na adrese: Kyjev, Chreščatyk 20–22.

 

Alla Horská (1929–1970)

Ukrajinská umělkyně, disidentka a aktivistka, jedna z hlavních postav kulturní renesance šedesátých let dvacátého století. Známá pro svou monumentální tvorbu a společensko-politický postoj. Spolupracovala s jinými významnými umělci a zasazovala se o lidská práva a svobodu projevu. Byla nalezena mrtvá za podezřelých okolností v roce 1970. Její dílo i osud se staly symbolem odvahy a kulturní identity.

Viktor Zarecký (1925–1990)

Ukrajinský malíř, grafik a scenárista, manžel Ally Horskoé. Spolupracovali na mnoha monumentálních projektech, včetně mozaiek Borivyter, Pták a Dřevo života. Jeho styl spojuje klasickou kresbu s poetickými motivy a sociální citlivostí. Po smrti Horské usilovně chránil její odkaz a nadále tvořil navzdory kulturnímu tlaku režimu.

Zdroj: LB.UA

 

 

  1. Nadčasové světy mezi stepí a kosmem: Výstava ProZorí v Kyjevě přibližuje umění jako akt duchovní rezistence.

V Ukrajinském domě v Kyjevě se koná významná výstava ProZori, která přibližuje tvorbu čtyř legend ukrajinského poválečného umění: Ady Rybačuk a Volodymyra Melničenka, Fedora Tetjanyča, Valerije Lamacha a Floriana Jurjeva. Tito kultovní umělci obohatili svá monumentální díla vytvořena na zakázku pro socialistický stát s osobními vizemi, které se mnohdy stávaly tichou formou vzdoru totalitnímu režimu. Výstava běží v Ukrajinském domě od května do srpna 2025.

Všichni zúčastnění umělci se narodili mezi 1929 a 1936 a dětství prožili ve víru druhé světové války. Trauma dětství i poválečné tíhy se staly výchozím bodem jejich tvorby, která se snažila nalézt v umění naději, rovnováhu a duševní útěchu. Jejich díla tak jsou hledáním útěchy ve světě plném destrukce a chaosu.

Výstava ProZorí je věnována tvorbě kultovních kyjevských umělců, kteří se podíleli na vzniku ikonických monumentálních objektů poválečného Kyjeva – například budovy známé jako Lítající talíř u stanice metra Lybidska, mozaik v prostorách Říčního přístavu, autobusového nádraží a letiště Boryspil, panno na tramvajových stanicích.

Jejich tvorba přesahovala hranice monumentálního umění – byla ovlivněna multimediálními experimenty, průniky vědy a umění, snahou o autonomii a nezávislost mimo ideologický dozor. Každý z nich vytvořil svůj vlastní filosofický systém, který odrážel univerzální otázky lidské existence, paměti a vztahu k přírodě i vesmíru.

Valerij Lamach v tajnosti psal „Knihu schémat“ – osobitý filozofický traktát propojující dějiny umění, náboženství a přírodní vědy. Ada Rybačuk a Volodymyr Melničenko, inspirováni cestami do Arktidy, hledali jazyk kolektivní paměti a bolesti. Florian Jurjev rozpracoval vědeckou teorii o „hudbě barev“, kde propojuje poezii, barvu a zvuk. Fedir Tetjanyč vypracoval filosoficko-etickou teorii „Fripulja“, jež uvažovala o vesmíru a člověku jako jednom organismu. 

Výstava představuje přes 200 exponátů – od obrazů, grafik a plastik po unikátní archivní materiály a osobní záznamy. Řada děl bude prezentována veřejnosti poprvé, včetně cyklu estamp "Hirošima" od Rybačuk a Melničenka či rozsáhlé kolekce Lamachovy "Knihy schémat". Multimediální instalace, animace, zvukové prvky a projekce oživují vystavená díla a nabízejí silný imerzivní zážitek.

Součástí doprovodného programu jsou tematické přednášky, workshopy a večerní prohlídky s odborným výkladem. Cílem výstavy ProZorí není pouze oslavit osobnosti a díla, ale také nastolit otázky o významu umění v období společenské nejistoty a hrozby. Výstava potrvá do srpna 2025.

 

Ada Rybačuk (1931–1993) a Volodymyr Melničenko (nar. 1932) – umělecký a životní pár, který se proslavil monumentálními projekty ve veřejném prostoru. Jejich nejznámější práce zahrnují monumenty v Kyjevě a koncept pamětního komplexu Babyn Jar, který byl za sovětů zničen. Jejich tvorba propojuje poetiku, spiritualitu a hluboký humanismus.

Fedir Tetjanyč (1942–2007) – výtvarník, performer a tvůrce originálních utopických světů. Věnoval se tvorbě z nalezených předmětů a rozvíjel teorii biosófy, vlastní filozoficko-ekologický koncept o harmonii přírody, umění a vědomí. Vystupoval pod jmenem Fripulja.

Valerij Lamach (1925–1978) – malíř a filozof, autor slavného "Systému znaků", v němž hledal univerzální jazyk umění. Ve svých dílech se zabýval duchovními a kosmickými tématy, používal symbolické struktury a propojení s byzantskou ikonografií.

Florián Jurjev (1929–2021) – skladatel, architekt, teoretik a výtvarník. Známý jako autor kyjevského "UFO" (budovy Institutu informatiky), kde zkoumal propojení zvuku, barvy a prostoru. Byl průkopníkem synestetických uměleckých forem a usiloval o duchovní dimenzi ve vědecko-technickém prostředí.

 

Zdroj: Vogue UA

 

 

  1. Přes třicet tisíc návštěvníků dorazilo na kyjevský knižní veletrh 

Knižní veletrh a literární festival Knižní Arsenal v Kyjevě se letos konal od 29. května do 1. června a znovu potvrdil svou roli jednoho z nejvýznamnějších kulturních festivalů na Ukrajině. Hlavním dějištěm byla historická budova zbrojovky Arzenál, kde se kromě knižního veletrhu odehrávaly i přednášky, autorské čtení, diskuse, performativní akce či literární programy pro děti a mládež.

Kurátorský tým ve složení historičky Marci Shore a spisovatelky, překladatelky a nakladatelky Oksany Forostyny se letos tematicky zaměřil na hlubší porozumění společenským a kulturním proměnám v kontextu válečné reality.

Kromě samotného knižního trhu, kde letos vystavovalo 100 velkých a 11 malých nakladatelství spolu se šesti specializovanými knihkupectvími, se uskutečnilo i rekordní množství doprovodných akcí. Celkem se v rámci festivalu konalo přes 200 událostí, mezi nimi 17 výstavních projektů a 5 tematických knižních výstav. Kromě programu pro dospělé nabídl Arsenal i zvláštní sekci pro děti a mládež, jejíž součástí byla například Literární laboratoř pro mládež.

Součástí letošního Arsenalu byla i spolupráce s festivalem literárního překladu Translatorium a specifický kurátorský program připravil i Ukrajinský PEN. Velkou událostí se stala obnovená tradice Jarmarku ilustrátorů, kde své práce prezentovalo 12 vizuálních umělců v různých stylových polohách.

Festivalová dramaturgie byla rozdělena mezi sedm tematických scén, kde probíhaly dojemné rozhovory, diskuse, čtení i performance. Festival opět hostil zahraniční hosty, do Kyjeva dorazilo přes 250 umělců, autorů a odborníků z různých zemí. Speciální pozornost byla věnována profesnímu programu Book Arsenal Fellowship Program, který propojuje ukrajinská nakladatelství a literární agenty s jejich zahraničními partnery.

I přes bezpečnostní omezení způsobená válečnou situací přilákal letošní Arsenal během čtyř dní třicet tisíc návštěvníků a návštěvnic. Jak upozorňuje ředitelka festivalu Julija Kozlovec, „letošní festival nedosáhl svých rozměrů z let 2019 nebo 2021, ale podařilo se nám vrátit mnohé úspěšné formáty a zároveň přijít s novými“.

Festival Knižní Arsenal se koná od roku 2011 a rychle si vydobyl mezinárodní renomé: v roce 2019 byl oceněn jako nejlepší literární festival roku na London Book Fair. Kvůli invazi v roce 2022 se neuskutečnil, ale od roku 2023 se znovu koná i za válečných podmínek a stále dokazuje, že kultura a kniha mají na Ukrajině nezastupitelné místo.

 

Zdroj: Ukrajinska pravda

 

 

  1. Z trosek do naděje: divadlo Ňaňkiny v Sumách se vzpamatovává po ruském raketovém útoku, který zničil jeho zázemí 

Rodinné divadlo Ňaňkiny v Sumách bylo 13. dubna 2025 zasaženo ruským raketovým útokem. Bomba tehdy zcela zničila jak zázemí divadelního sboru, tak hlavní jeviště v Kongresovém centru Sumské státní univerzity, kde divadlo dlouhodobě působilo. Právě zde se měla v létě konat oslava pětiletého výročí dětské herecké skupiny Repjach, která je s divadlem pevně spjata.

Reakce vedoucích divadla, manželů Volodymyra a Tetjany Ňaňkiných, byla okamžitá: už po několika dnech po útoku obnovili zkoušky. Od 17. dubna se divadelníci scházejí v nových, provizorních prostorech v suterénu domu v ulici Voskresenska. Místnost původně působila jako kryt a dnes v ní kromě zkoušek funguje i soukromý muzejní prostor s ironickým názvem Sovok krinž s exponáty ze sovětské éry.

Divadlo Ňaňkiny sdružuje více než 90 dětí a mladých lidí, kteří se věnuji divadlu na poloprofesionální úrovni. V prosinci 2024 odehráli představení třeba i dvakrát denně. Repertoár tvoří autorské inscenace jako třeba drama 24, které vychází ze vzpomínek dětí na začátek plnohodnotné invaze. Inscenace vznikají ve spolupráci s dětmi a odrážejí jejich bezprostřední zkušenosti, často bolestné i traumatizující.

Kreativní duch se nenechal zlomit ani po útoku. „Zastavit se nemůžeme. Musíme pokračovat kvůli dětem, sobě, tvořivosti, městu, Ukrajině, budoucnosti,“ řekl ředitel divadla Volodymyr Ňaňkin.

Škody způsobené útokem byly obrovské: kromě scény a zázemí byly zničeny kostýmy, rekvizity, osvětlení i zvuková technika. Odhadovaná škoda přesahuje 20 tisíc dolarů.

V den útoku se v divadle naštěstí nezkoušelo. Syn manželů Ňaňkiných se však nacházel v jiné budově Sumské univerzity, kterou zasáhla druhá raketa. Spolu se spolužáky stihl během poplachu přeběhnout do krytu. Jeden z dětských herců ale utrpěl vážná zranění přímo u Kongresového centra. Po několika dnech poslal slabým hlasem hlasovou zprávu, která pro vedení divadla znamenala malou, ale důležitou naději.

Nové prostory zatím neodpovídají původnímu zázemí, ale děti v nich pokračují v přípravě premiér. „Do Kongresového centra zatím nedokážu jít. Mám s ním příliš mnoho vzpomínek,“ říká jedna z mladých hereček. Jiná přiznává, že po zprávě o nových prostorech „najednou zase mohla žít“.

Divadlo Ňaňkiny vzniklo jako rodinná iniciativa, která se během let proměnila ve vyhledávanou dětskou divadelní akademii a komunitní centrum. I po ztrátě budovy se naděje nevzdává a chce se stát kulturním střediskem pro město Sumy. Příklad divadla Ňaňkiny ukazuje, jak hluboký význam má kultura a umění i v nejtemnějších obdobích lidských dějin.

Zdroj: Suspilne


Archiv:

 

Soubory ke stažení
TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Jana Malíková
Vedoucí tiskového oddělení
Tisková mluvčí
T: 257 085 444
M: 606 752 051
E: jana.malikova@mk.gov.cz


Petra Hrušová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 362
M: 725 700 095
E: petra.hrusova@mk.gov.cz


Ivana Awwadová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 484
M: 777 457 341
E: ivana.awwadova@mk.gov.cz


Jana Zechmeisterová
Pracovnice tiskového oddělení
T: 257 085 206
M: 702 210 656
E: jana.zechmeisterova@mk.gov.cz


Tomáš Lehečka
Pracovník tiskového oddělení
T: 257 085 364
M: 722 131 246
E: tomas.lehecka@mk.gov.cz

info Novinářské dotazy prosím zasílejte na press@mk.gov.cz.

Ostatní (včetně dotazů dle zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím) směřujte na epodatelna@mk.gov.cz, odkud budou zaslány příslušným odborným útvarům k vyřízení.

Spojte se s námi